Το πιο γνωστό έργο του Luigi Pirandello ήταν μια αληθινή αποτυχία στην πρώτη του παράσταση στη Ρώμη. Ο συγγραφέας φυγαδεύτηκε από την έξοδο κινδύνου του θεάτρου, για να μην τον λιντσάρουν οι πολέμιοι της παράστασης. Την ίδια χρονιά (1920), όμως, η παράσταση ανέβηκε και στο Μιλάνο, όπου σημείωσε τέτοια επιτυχία, ώστε ανέβηκε ξανά δύο χρόνια μετά στην ίδια πόλη.
Ο Pirandello γεννήθηκε στην Σικελία (στο Agrigento) στα χρόνια του κινήματος του Garibaldi -μάλιστα ο πατέρας του είχε συμμετάσχει στο κίνημα. Γόνος πλούσιας και αστικής οικογένειας -και από τους δύο γονείς του-, στα 13 του χρόνια βρίσκεται στο Παλέρμο, όπου και ολοκλήρωσε τη μέση εκπαίδευση. Η οικογένειά του τον πίεζε να ασχοληθεί με την πατρική επιχείρηση (σχετιζόμενη με τα ορυχεία), και μάλιστα το θέμα ετέθη και εκβιαστικά, όταν εκείνος δήλωσε πως ήθελε να παντρευτεί την ξαδέρφη του, αλλά τελικά ο Luigi προτίμησε τις σπουδές. Ξεκίνησε με νομικά στην Σικελία, συνέχισε με φιλολογία στη Ρώμη, από όπου έφυγε λόγω ενός καβγά του με τον καθηγητή των Λατινικών. Ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή στη Βόννη. Στη Ρώμη και στη Βόννη ήρθε σε επαφή με διάφορα κινήματα της εποχής. Έγραψε σε εφημερίδες, εργάστηκε ως δάσκαλος (ιδιαίτερα μετά την οικονομική κατάρρευση της οικογένειας, για να συμβάλει στην εξεύρεση πόρων), έζησε μια αρκετά ταραγμένη ζωή και πληγώθηκε σφόδρα όταν η σύζυγός του Antonietta υπέστη νευρικό κλονισμό και κατέληξε σε άσυλο.
Έγραψε την πρώτη του νουβέλλα στα 12 του χρόνια και το 1934 τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Η σχέση του με τον Μουσολίνι και το φασισμό αμαυρώνει την φήμη του, όχι όμως και το αναμφισβήτητο ταλέντο του και την προσφορά του στο θέατρο και στα γράμματα. Μάλιστα, αυτό το θέμα έχει αποτελέσει συχνά σημείο τριβής μεταξύ θεατρολόγων και φιλολόγων. Πολλοί τον δικαιολογούν, υποστηρίζοντας πως πήρε αυτή την επιλογή από σκοπιμότητα, προκειμένου να αναδειχθεί. Η αλήθεια είναι πως η σχέση του με τον Μουσολίνι τον βοήθησε αρκετά στην καριέρα του, αυτό όμως δεν δικαιολογεί βέβαια την δήλωση «Είμαι φασίστας, επειδή είμαι Ιταλός». Λέγεται μάλιστα πως προσέφερε το Νόμπελ του προς ρευστοποίηση, για να συμβάλει οικονομικά στην προσάρτηση της Αβυσσινίας από τους Ιταλούς φασίστες. Σε κάθε περίπτωση, πέθανε μόνος το 1936, πριν προλάβει να διαπιστώσει πού οδήγησαν οι ιδέες που υποστήριξε.
Στο έργο ‘Έξι πρόσωπα αναζητούν συγγραφέα» αφηγείται την ιστορία έξι χαρακτήρων που φτάνουν σε ένα θέατρο κατά την διάρκεια πρόβας και ζητούν από τον σκηνοθέτη να αναλάβει να γράψει την ιστορία τους και να την ανεβάσει. Για το σκοπό αυτό παρουσιάζουν την ιστορία, ο καθένας από την σκοπιά του. Εμείς το παρακολουθήσαμε στο Théâtre de la place des Martyrs (οι εν Βελγίω προλαβαίνετε ακόμα!), και το απολαύσαμε. Η παράσταση είναι αρκετά καλή (μικρή αδυναμία δύο από τους πρωταγωνιστές: η κόρη και ο σκηνοθέτης -ελαφρώς υπερβολική η ερμηνεία του δεύτερου, αρκετά δυσνόητη η εκφορά της πρώτης), με λιτή όσο και ουσιαστική σκηνοθεσία που θέτει τον βασικό προβληματισμό στο επίκεντρο, χωρίς περιττές φιοριτούρες -και με πολύ ενδιαφέροντα σκηνικά.
Το συγκλονιστικότερο στοιχείο βέβαια, είναι σαφώς το κείμενο. Ο αέναος ανταγωνισμός της πραγματικότητας με το φανταστικό -προεξάρχον στοιχείο στα γραπτά του Pirandello-, η αγωνία του συγγραφέα να δώσει ζωή στους χαρακτήρες του, τόσο ώστε συχνά να αναμειγνύει το αληθινό με το φανταστικό και η αναζήτηση της ουσίας του θεατρικού λόγου είναι τα ερωτήματα που τίθενται σε πρώτο πλάνο. Πού σταματά η αφήγηση του συγγραφέα και πού ξεκινά η αυτόνομη ύπαρξη του θεατρικού χαρακτήρα; Τι θα ήταν ο Άμλετ χωρίς τον Σέξπηρ; Οι χαρακτήρες εκφράζουν τον συγγραφέα ή αποκτούν αυτόνομη πορεία; Και πώς ένας συγγραφέας μπορεί να εκφράζεται μέσα από αντιφατικούς χαρακτήρες; Πόσα πρόσωπα έχει ένας συγγραφέας; Τίνος ο λόγος ζωντανεύει στο σανίδι;
Η παράσταση δεν δίνει απαντήσεις. Θέτει όμως με σαφήνεια και χωρίς προκατάληψη τα ερωτήματα και δίνει πάρα πολλή τροφή για σκέψη. Κι ο ίδιος ο Pirandello νομίζω, άλλωστε, πως δεν έλαβε ποτέ απαντήσεις και όλη του η -θεατρική-ζωή συνυφαίνεται από απόπειρες ερμηνείας αυτών των ερωτημάτων.
Και, τελικά, μήπως εσείς μπορείτε να πείτε με βεβαιότητα, πού τοποθετούνται τα όρια μεταξύ αλήθειας και φαντασίας; Πόσο αυτές οι δύο μπλέκονται παιχνιδιάρικα; Μήπως δα, αυτό δεν είναι η τέχνη;
Myshkin vs Raskolnikov said:
Così è (se vi pare).
Кроткая said:
χε χε χε!
το περίμενα αυτό το σχόλιο -προφανώς!
patsiouri@yahoo.com said:
Αυτό ακριβώς…καλημέρες!
Nina C said:
Επειδή και η ζωή είναι τέχνη, έχει και αυτή δυσδιάκριτα όρια μεταξύ αλήθειας και φαντασίας. Πότε ζούμε στη μια και πότε στην άλλη, χωρίς να είμαστε απόλυτα σίγουροι για το ποια βιώνουμε κάθε φορά.
leila said:
ειχα δει κι εγω το εργο στο εθνικο (στην αθηνα).. και μου αρεσε τοσο, που προσφατα το διαβασα κιολας.. μαζι και με αλλα εργα του πιραντελλο.. πιστευω οτι ο συγκεκριμενος «παιζει» με τα οριο του τι «υπάρχει», τι «ειναι» και τι «φαινεται» και μαλιστα με μεγαλη επιτυχια..
renata said:
Μα η κάθε ιστορία όπως τη διηγούμαστε χρωματίζεται κάθε φορά απ΄τη δική μας οπτική, τις προσλαμβάνουσες κ.α. Μ’ αυτό παίζει ο Πιραντέλο προφανώς!
Εκλεκτά θεάματα βλέπω παρακολουθείς! 😉 Φιλιαά
scalidi said:
Θεωρώ ότι πτυχές ή και ο βαθύτερος εαυτός του κάθε συγγραφέα μπορούν να σουλατσάρουν απολύτως ελεύθερα μέσα στο έργο του, καθώς και το ότι το έργο τους στο σύνολό τους μπορεί να μας δείχνει ένα κομμάτι αυτού που υπήρξαν.
Για να καταλάβεις: όσους συγγραφείς έχω γνωρίσει από κοντά, ήταν όλοι τους αυτό που έγραφαν με τον τρόπο που το έγραφαν. Αρκεί να έχει τρόπο να τους αφουγκραστεί ο αναγνώστης και στην πραγματικότητα τους «διαβάζει» απολύτως με τη φαντασία του.
(Κάνει κρύο και φυσάει κι εδώ σήμερα 😦 )
mayaishere said:
Η προσωπική του ζωή και ηθική, αν και αμφιλεγόμενη, γοητευτική… Λέγεται επίσης, πως αρνήθηκε να βάλει τη σχιζοφρενή γυναίκα του σε ίδρυμα, υποφέροντας από χρόνια καταπίεση, ζήλια και νευρικές κρίσεις. Απλώς, επειδή ήταν ερωτευμένος ακόμα! 🙂
Τις καλησπέρες μας!
Кроткая said:
πατσιουράκι, ναι! 🙂
Ντόλυ, ενίοτε ναι. Επίσης, κάποιες φορές επιστρατεύουμε την φαντασία για να ομορφύνουμε την πραγματικότητα!
Λέυλα, αυτό ακριβώς κάνει -και όντως με πολύ μεγάλη επιτυχία!
Ρενατάκι, πέραν της οπτικής -που ενδεχομένως να έχει αληθοφανή όψη-, εδώ πρόκειται και για αληθινή ανάμειξη φαντασίας και πραγματικότητας!
(το ίδιο ακριβώς κάνει και ο Μπουλγκάκωφ -που είναι λίγο νεώτερος-, με τρομερή επιτυχία!).
Σκαλιδάκι, σωστό είναι αυτό, εγώ συμφωνώ. Όμως δεν ανακατεύει και στοιχεία που δεν είναι δικά του στο έργο του; (σκέψου πχ, αν ο Μαμαλούξ είναι ό,τι γράφει, εγώ θα προτιμούσα να μην τον ξαναδώ, μπρρρρ!).
Μάγια, ναι, έτσι λένε, το διάβασα κι εγώ σε κάποιο site. Η οποία σύζυγός -η κακόμοιρη- το έπαθε μετά την πτώχευση της οικογένειας, από το σοκ! 🙂
ritsmas said:
@Κροτ, ο Πιραντέλο είχε εκφράσει την επιθυμία του στον Κώστα Ουράνη και τον Αλέκο Λιδωρίκη να ερθει στην Ελλάδα και να ανεβάσει το συγκεκριμένο έργο σε καποιο από τα αρχαία μας θέατρα. Είχε μάλιστα φανταστεί τα έξι πρόσωπα ως ήρωες τραγωδίας, τους ηθοποιούς του θιάσου ως Χορό και τον σκηνοθέτη ως κορυφαίο του Χορου. Αλλά το 1936, τη χρονιά που σκεφτόταν ναρθεί, πεθανε. Το έργο του παρουσιάστηκε αργότερα απο ελληνες σκηνοθέτες στο Εθνικό.Μια τέτοια παράσταση, αν θυμάμαι, ειχα δει στο Εθνικό τον Ιανουαριο του 2003 με τη Λυδία Φωτοπούλου, σε σκηνοθεσία Δημητρη Μαυρικίου.
Η Λυδία ειχε δώσει συνέντευξη σε συνάδελφό μου στην Κ και του είχε πει για την παράσταση
: Από τον τίτλο του ακόμα αισθάνεσαι ότι τα «Εξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα», δηλαδή ψάχνουν για δημιουργό, γιατί είναι ανολοκλήρωτα όντα. Γιατί είμαστε πλάσματα μιας φαντασίας που μας άφησε ανολοκλήρωτα και δεν μπορούμε να ζήσουμε τη ζωή μας. Ερχόμαστε, λοιπόν, πάνω στη σκηνή, που μπορεί να είναι κι αυτή εδώ η γη, και ζητάμε να ζήσουμε, να υπάρξουμε… Αριστούργημα, γοητευτικό οικοδόμημα. Κάθε πόρτα που ανοίγεις οδηγεί σε άλλες – και για τι δεν μιλάει!
ριτς
αλέξανδρος ανδρουλάκης said:
Το 1992 μια θεατρική φοιτητική ομάδα στην Πάτρα, ανέβασε το έργο του Πιραντέλλο «Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε». Το χαρτί με τη διανομή και δυο λόγια για το έργο το κόλλησαν στην πίσω πλευρά ενός μικρού καθρέφτη και το μοίραζαν στους θεατές.Στέκει ακόμη εδώ παραδίπλα αυτό το καθρεφτάκι και όποτε το κοιτάζω βλέπω και τα αυτοκόλλητα γράμματα στην κάτω του μεριά: «έτσι είναι εάν έτσι νομίζετε»
Kaveiros said:
Αμα σου πω,πως εχω παιξει σε θεατρικο στο λυκειο,αυτο το εργο,
θα με πιστεψεις?
Кроткая said:
Ριτς, ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ όλα αυτά και δεν τα γνώριζα! πολύ καλό σχόλιο -και πρέπει να ήταν πολύ καλή παράσταση αυτή!
Αλέξανδρε Ανδρουλάκη, πολύτιμο απόκτημα το καθρεφτάκι αυτό ε? κι η παράσταση πολύ καλή πρέπει να ήταν -ο τίτλος της πάντως είναι αγαπημένο μου μότο!
Κάβειρε, και βέβαια, πώς τα είχατε πάει? (εμπνευσμένο καθηγητή πρέπει να είχατε που σας έδωσε τέτοιο έργο να δουλέψετε!)
industrial daisies said:
Κροτάκι, το έργο δεν το έχω δει στο θέατρο αλλά το έχω διαβάσει. Γενικά στον Πιραντέλλο με γοητεύει πάρα πολύ η βέρα ιταλική αρλεκινίστικη διάθεση στον τρόπο γραφής και τα πρίσματα μέσα από τα οποία παρουσιάζει χαρακτήρες και καταστάσεις. Νόμίζω ότι είναι ένας από τους μετρ στο να στήνει καθρέφτες ανάμεσα και πίσω από τους ήρωές του. Κατά τα άλλα… Σαν προσωπικότητα δεν μου λέει και πολλά. Sorry. Μάλλον το βλέπω πολύ απόλυτα.
Καλό Σαββατοκύριακο Κροτάκι!
μούργος said:
καντα 7 τα προσωπα!!!!
ψαχνω συγγραφεα για τη πλουσια αυτοβιογραφια μου 😀
Ασμοδαίος said:
Έχω παρακολουθήσει μόλις ένα έργο του Πιραντέλλο (τον «Ερρίκο το Δ'» και μάλιστα, επειδή δεν είχα πληροφορηθεί τίποτα πέρα από τον τίτλο, είχα την εντύπωση ότι επρόκειτο για το ομώνυμο σαιξπηρικό, οπότε στην αρχική διασάφηση έμεινα. ΛΟΛ!), αλλά η εντύπωση που έχω είναι ότι κεντρικό ζητούμενο είναι ακριβώς αυτος ο αέναος ανταγωνισμός της πραγματικότητας με το φανταστικό, το ζήτημα της αλήθειας που μένει, όμως, αναπάντητο.
Ασμοδαίος said:
Αν μπορείτε κόψτε το blockquote στο «φανταστικό». 🙂
antonis_x said:
κοίτα να δεις συμπτώσεις…
Μετά από πολύ καιρό ξαναμπαίνω στο blog σου και διαβάζω για τον Pirandello.
Και τυχαίνει να ψάχνω αυτές τις μέρες για μία αγγλική μετάφραση του «Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε»
εύη said:
Να σου πω την αλήθεια,αποφεύγω επιμελώς να θέσω τα όρια μεταξύ αλήθειας και φαντασίας! 😀
Από Pirandello, έχω το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» – και είναι από τα αγαπημένα μου θεατρικά!
melomenos said:
αλήθεια και φαντασία αταίριαστο μπλέξιμο!
καλό σου απόγευμα
Кроткая said:
Μαργαρίτ, συμφωνώ, ούτε εμένα μου λέει πολλά ως άνθρωπος.
Μούργε, αναλαμβάνω εγώ για σένα! Αρκείς και μόνος σου!
Ασμοδάιε, για μία ακόμα φορά συμφωνούμε -και η διόρθωση έγινε!
Αντώνη, είδες? δυστυχώς δεν μπορώ να σε βοηθήσω όμως σε αυτο που ψάχνεις! 😦
Χαμένο αδέρφι, ορθώς. Το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» το έχω δει στο θέατρο και μου άρεσε κι εμένα πάρα πολύ!
Μελομένε, ενδιαφέρον όμως, ε?
vangelakas said:
Σιγά πού αμαυρώνει τήν φήμη του…
VITA MI BAROUAK said:
Πολύ δυνατός γραφιάς.
Όπως άλλωστε και η παράσταση Ερρίκος ο Δ, που είχε ανεβάσει πέρυσι το εθνικό.
Χτες πήγα στο Motortown για το οποίο έχουν γραφτεί τόσα πολλά.
Οι ηθοποιοί ήταν πολύ καλοί
αλλά το κείμενο του έργου ήταν επίπεδο,
στιγμιότυπα χωρίς κορύφωση
επίπεδο σαν τα κοντραπλακέ που περιφέρονταν στη σκηνή.
μούργος said:
θα δω και αλλες προσφορες και θα σου πω
ευγενικη η κινηση σου, αλλα μια φορα θα γραφτει-δεν θελω να κανω αναθεωρησεις μετα 😀 -, οποτε πρεπει να βρω τον καλυτερο -και πιο ευφανταστο, θα ελεγα σιγανα-.
ατιμο πραγμα αυτη η ματαιοδοξια. πολυ ατιμο! 😀
Кроткая said:
Βαγγέλαξ, από όλο το κείμενο, εσύ αυτό συγκράτησες? Ευτυχως που έχουμε δημοκρατία και μπορείς να εκφράζεις την άποψή σου -επί Μουσολίνι αυτό δεν ήταν εφικτό.
Βίτ μι, δεν ήταν καλό ε? Και σκεφτόμουν να το δω, αν το προλάβαινα, αλλά τώρα θα προτιμήσω κάτι άλλο!
Μούργε, για όλους αυτούς τους λόγους, μην ψάχνεις πια αλλού: είμαι το κατάλληλο πρόσωπο!!! 🙂
vangelakas said:
Nαί, αυτό συγκράτησα, πειράζει; Ευτυχώς πού έχουμε δημοκρατία, όχι Μουσολίνι ή καί κάτι άλλο πού πολλοί θαυμάζουν (γκούχου γκούχου) καί έτσι δέν μπορούν νά μέ στείλουν σέ κάνα ψυχιατρείο…
Кроткая said:
όχι, δεν πειράζει βέβαια, απλώς δεν ήταν αυτό το ζητούμενο. Το γεγονός πως προσωπικά εκτιμώ τον Πιραντέλο, κι ας είχε αντίθετη από την δική μου πολιτική θέση, αν μη τι άλλο, δείχνει πως είμαι αρκετά ανοιχτόμυαλη, σωστά; όπως και το γεγονός ότι κουβεντιάζω μαζί σου, κι ας ξέρω εκ των προτέρων πως θα διαφωνήσουμε.
Προσωπικά, δεν είμαι της γνώμης ότι οι διαφωνούντες πρέπει να στέλνονται στα ψυχιατρεία. Ούτε στα γκουλάγκ. Αλλά ούτε και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Επειδή όμως το θέμα του ποστ είναι άλλο, προτιμώ να μην συνεχίσει αυτή η συζήτηση, κι αν δεν απαντήσω σε επόμενο σχόλιό σου, ελπίζω να μην το θεωρήσεις έλλειψη δημοκρατικότητας. Σε άλλα ποστ, σχετικής θεματολογίας, έχουμε συζητήσει, νομίζω, σωστά;
Nina C said:
Άντε, άντε, μαζευτείτε να γράψετε και τίποτις. Πώς περάσατε στας εξοχάς, π.χ.!
μούργος said:
για στειλε μου ενα ντραφτ να παρω μια ιδεα!
μη μου πεις οτι χρειαζεται να σου δωσω στοιχεια.
ειπαμε, ευφανταστο βιογραφο ψαχνω! 😀
.
ηδη στα σχολια παιζεται το εργο-και με πολυ μεγαλη επιτυχια- «6 προσωπα ζητανε νεο ποστ» 😛
Кроткая said:
Ντόλυ, μαζευτήκαμε, συγυρίζουμε και θα δώσουμε αναφορά οσονούπω! 🙂
Μούργε, έχω αρκετά στοιχεία ήδη: τσιμπούρια, ψείρες και μασημένα κόκαλα, φτάνουν;
χα!
QueenElisabeth said:
Η μόνη επαφή μου με τον Πιραντέλο ήταν όταν βοηθούσα μια φίλη μου ηθοποιό να μάθει τις ατάκες της για αυτό το έργο, «Έξι πρόσωπα αναζητούν συγγραφέα». Θα ήταν καλό κάποτε να ασχοληθώ περισσότερο.
Κατά τα άλλα, άλλο ο συγγραφέας κι άλλο ο άνθρωπος. Δεν υποστηρίζεις πάντα όλα όσα γράφεις και δεν γράφεις πάντα όλα όσα υποστηρίζεις. Και διαφωνώ στο να κρίνεται το έργο ενός συγγραφέα ή ποιητή από τις επιλογές που έκανε στη ζωή του. Στην τελική, τι μας αφορά εμάς, πως επέλεξε να ζήσει εκείνος ο άνθρωπος.
Кроткая said:
Πρασινοτάτη, στο τι μας αφορά είναι που θα διαφωνήσω, γιατί ενίοτε οι πράξεις δεν αφορούν μόνο εκείνουν που τις επιλέγουν, αλλά και το περίγυρο, για να μη σου πω την κοινωνία. Από την άλλη συμφωνώ ότι πολλοί αριστουργηματικοί καλλιτέχνες ήταν μεγάλα καθήκια στην προσωπική τους ζωή, οπότε χρειάζεται να γίνεται διάκριση.
Παραδείγματα υπάρχουν πλείστα.