Είμαι πολύ στενά συνδεδεμένη με την περιοχή της Αλσατίας, για δύο σημαντικούς λόγους. Εκτός του ότι πέρασα εκεί έναν ολόκληρο -φοιτητικό- χρόνο, η Αλσατία είναι η μία γενέτειρα του καλού μου. Το Στρασβούργο, συγκεκριμένα, είναι για μένα φοιτητικές αναμνήσεις και οικογένεια -πέρα από μια από τις πιο όμορφες και γραφικές ευρωπαϊκές πόλεις.
Η Αλσατία είναι ένας ευλογημένος τόπος. Μια μακρόστενη λωρίδα γης που εκτείνεται μεταξύ του Ρήνου και της οροσειράς των Vosges, μια απίστευτα εύφορη πεδιάδα και ένα πολύ πλούσιο -σε άνθρακα και όχι μόνο υπέδαφος- είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της: εξού και αποτέλεσε μήλον της έριδος μεταξύ γαλλικού και γερμανικού κόσμου επί σειρά αιώνων.
Η Αλσατία κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους, και κατόπιν κληροδοτήθηκε στην Αγία Γερμανική Αυτοκρατορία και στον Καρλομάγνο. Το 1637 καταλαμβάνεται από τους Γάλλους και συνεχίζει να ανήκει στην γαλλική επικράτεια μέχρι τα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης. Τότε, οι Αλσατοί αντιμετωπίζουν την επανάσταση μάλλον εχθρικά και πολλοί από αυτούς γίνονται εμιγκρέδες στην Πρωσική επικράτεια. Κατά τους Ναπολεόντιους πολέμους, η Αλσατία παραμένει φυσικά γαλλική επαρχία, ενώ στην διάρκεια του 19ου αι. αλλάζει χέρια κάθε τρεις και λίγο, για να καταλήξει στην Γερμανία του Bismark από το 1871 ως το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στον Μεσοπόλεμο αποτελείο γαλλικό έδαφος, ενώ το 1940 προσαρτάται -φυσικά- στο Γ’ Ράιχ. Από το 1945, τα εδάφη της αποτελούν δύο από τα 90 γαλλικά διαμερίσματα (Άνω και Κάτω Ρήνος).
Με τέτοιο παρελθόν, η ταυτότητα του Αλσατού είναι δύσκολο να οριστεί. Η τοπική διάλεκτος -τα αλσατικά- είναι εντελώς ακατανόητη από τους Γάλλους, αλλά πλήρως εύληπτη για κάθε γερμανόφωνο (και δη τους Ελβετούς και τους Λουξεμβούργιους -οι τρεις αυτές διάλεκτοι μοιάζουν πολύ). Το χαρακτηριστικό επιφώνημα Hopplà είναι κοινό ένθεν κακείθεν του Ρήνου, ενώ η πιο κοινή βρισιά σε όλη αυτή την περιοχή είναι ashloch.
Η καταπληκτική αλσατική κουζίνα περιλαμβάνει κυρίως choucroutte (γερμανιστί sauerkraut: η ειδοποιός διαφορά είναι πως εκεί που οι γερμανοί βάζουν ξύδι, οι αλσατοί βάζουν λευκό κρασί), baekoffe, flammekuchen, jambonneau (ξεοροψημένο χοιρινό μπούτι -ΟΛΟ το μπούτι!) και ζαμπονόπιτα -ακόμα και οι ονομασίες διόλου γαλλικές δεν είναι. Τα περίφημα αλσατικά κρασιά είναι κυρίως λευκά -ποικιλίες Riesling, Pinot και το γλυκό Gewürtzstreiminer. Βέβαια, οι Αλσατοί πίνουν κυρίως μπύρα (Kronenburg, Meteor και Fischer). Με δυο κουβέντες, η Αλσατική κουζίνα είναι εξαιρετική επειδή έχει προσδώσει την γαλλική φινέτσα σε κατεξοχήν γερμανικές ιδέες, έχοντας κρατήσει τις γερμανικές ποσότητες.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η γαλλική πολιτική επεδίωξε να επιβάλει την γαλλική κουλτούρα σχεδόν απαγορεύοντας την διάλεκτο και γαλλικοποιώντας τα τοπωνύμια (όπου k, βάζουμε c). Η περιοχή όπου οι Γερμανοί αξιωματικοί είχαν χτίσει τις κατοικίες τους κατά τον πόλεμο, πριν το 1945 ονομαζόταν Germania. Μετά το 1945, ονομάστηκε Gallia. Οι Αλσατοί που βρίσκονταν στα μαθητικά θρανία στις δεκαετίες του 50 και του 60, διηγούνται πως έτρωγαν ξύλο, αν τολμούσαν να μιλήσουν αλσατικά. Όταν αργότερα αφυπνήσθηκαν οι ευαισθησίες σχετικά με τις ντοπιολαλιές, ήταν κάπως αργά: ελάχιστοι εκπρόσωποι της νέας γενιάς μιλούν αλσατικά. Η επίσημη γαλλική πολιτική φέρθηκε έξυπνα πάντως: στο Στρασβούργο υπάρχει ένα από τα τρία Εθνικά θέατρα της χώρας, μία από τις λίγες Εθνικές Βιβλιοθήκες και Όπερα. Επίσης, όταν δώθηκε στην Γαλλία η ευκαιρία να φιλοξενήσει ένα θεσμικό όργανο της τότε ΕΟΚ (το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) επέλεξε να το εγκαταστήσει στο Στρασβούργο. Για να καταλάβετε, το Στρασβούργο βρίσκεται ακριβώς πάνω στα σύνορα με την Γερμανία: το κέντρο της πόλης απέχει από το κέντρο της πλησιέστερης γερμανική κωμόπολης 20 λεπτά με το ποδήλατο, και το φυσικό σύνορο είναι ο Ρήνος.
Σήμερα, οι περισσότεροι Αλσατοί νιώθουν Γάλλοι, λίγοι νιώθουν Γερμανοί -αλλά ένα σημαντικό ποσοστό εξακολουθούν να νιώθουν Αλσατοί. Δηλαδή; Δηλαδή έχουν αυτά τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά που πολύ συχνά αναπτύσσονται σε παραμεθώριες περιοχές. Μια νοοτροπία ανάμεικτη, μια κουζίνα ανάμεικτη και έθιμα επηρρεασμένα και από τις δυο χώρες : δηλαδή αυθεντικά. Μιλούν γαλλικά με γερμανική προφορά, ενώ τα αλσατικά μοιάζουν με γερμανικά με γαλλική προφορά.
Το Στρασβούργο θεωρείται επίσης η πρωτεύουσα των Χριστουγέννων. Πέντε εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, η πόλη φοράει τα γιορτινά της και το παραμύθι αρχίζει. Το Στρασβούργο φιλοξενεί την πιο φινετσάτη Χριστουγενιάτικη αγορά (αλσατιστί Kristkindermärik), όπου ο κόσμος προμηθεύεται χριστουγεννιάτικα στολίδια και δώρα, τρώει flammekuchen και bretzel και πίνει μπύρα ή glühwein. Και όταν λέμε «ο κόσμος» εννοούμε όλος ο κόσμος στον ευρύτερο γαλλογερμανικό άξονα: για να βρει κανείς δωμάτιο σε ξενοδοχείο κατά την διάρκεια του Δεκεμβρίου, πρέπει να έχει φροντίσει να κλείσει από τον Ιούλιο.
Έτσι κι εμείς περάσαμε το σαββατοκύριακο στο πανέμορφο Στρασβουργάκι. Φάγαμε και ήπιαμε, ως συνήθως, μέχρι τελικής πτώσεως, κάναμε τις βόλτες μας στα γραφικά δρομάκια και πήγαμε για ποτό στην γραφικότατη Petite France (πραφανές το γιατί ονομάζεται έτσι).
Μια πολή όμορφη και κλασική βόλτα στην πόλη, ξεκινά από την Gallia, όπου βρίσκεται το κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου και η προτεσταντική εκκλησία Saint Paul. Ακολουθεί τις γραμμές του τραμ μέχρι την Place de la République, για να θαυμάσει ο επισκέπτης τα κτήρια του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Νομαρχίας. Κατόπιν, στρίβει αριστερά στην Όπερα, διασχίζει την Place Broglie και κατευθύνεται προς την Place Kléber. Στροφή στην Langstross (Grande Rue γαλλιστί) και κατόπιν αριστερά, έσα από τα μικρά δρομάκια καταλήγει στον εντυπωσιακό Καθεδρικό ναό (οι Γάλλοξ λένε πως είναι ο ψηλότερος της Ευρώπης, αλλά να μην τους πιστέψετε). Κατόπιν, στρίβοντας δεξιά, περνάτε από το Palais des Rohan και φτάνετε στο ποτάμι (λέγεται Ill και είναι παραπόταμος του Ρήνου). Ακολουθώντας το ποτάμι, προς τα αριστερά, θα φτάσετε και στην Petite France, όπου αξίζει να χαθείτε στα μικρά δρομάκια.
Μια άλλη βόλτα που αξίζει πολύ είναι η επίσκεψη στο πάρκο της Orangerie, όπου ο Ναπολέων είχε κατασκευάσει ένα παλατάκι και ένα πορτοκαλεώνα για την Ζοζεφίνα. Οι εραστές της φύσης, θα ευχαριστηθούν επίσης μια βόλτα το δάσος του Pourtalès.
Εμείς δεν τα κάναμε όλα αυτά, μόνο μερικά -καθότι λίγος ο χρόνος, η επανάληψη δεν είναι πάντα μητέρα της γνώσης, αλλά είχαμε και άλλα πράγματα για να ασχοληθούμε! Όπως για παράδειγμα, ο Evan (ή Παμούκ, διίστανται οι γνώμες περί του ονόματός του), ο οποίος βρεθηκε αδέσποτος και χτυπημένος, περιμαζεύτηκε από την φιλοζωική και ο θείος τον έσωσε από βέβαιη ευθανασία. Τώρα πια είναι ο καινούριος συγκάτοικος της γιαγίας, τρώει λουκάνικα και ζαμπόν και χοροπηδάει χαρούμενος στον κήπο με το γκυ! 🙂
Zorba The Greek said:
Merci, très bien! Ενδιαφέρον κείμενο. Μου έμεινε μια απορία διά το συμπαθές σκυλάκι της φώτο: έλκει μήπως καταγωγή από την Πόλην εξού και το ωραίο όνομα Παμούκ;
Кроткая said:
χα! Όχι, δεν νομίζω! πρόκειται περί παρεξήγησης -μάλλον έτσι τον αποκαλούσαν οι προηγούμενοι «ιδιοκτήτες του» (αυτοί που τον κακομεταχειρίζονταν) γιατί φάνηκε να ακούει στο όνομα αυτό!
καλώς όρισες!
Εξάκτινος said:
Ρώτησα κάποτε ένα Γερμανό της περιοχής τι είναι οι Αλσατοί και μου απάντησε επί λέξη. Αυτοί νιώθουν Γάλλοι, θέλουν να είναι Γάλλοι αλλά μιλάνε Γερμανικά. οΜόνο η γλώσσα δηλ. είναι διαφορετική. Το ότι μάλλον ό Γερμανός είχε δίκιο φαίνεται από το ότι μετά τον πόλεμο δεν υπήρξαν αυτονομιστικά ή άλλα κινήματα. Τους αρέσει που ανήκουν στη Γαλλία.
indictos said:
«krot’s guide to Central Europe» the sequel 🙂
Ωραίες βόλτες κάνεις τα ΣΚ κροτάκι, σε χαίρομαι.
JO said:
Καλή σου μέρα Κροτούλα!!! 🙂 Άλλη μια υπέροχη περιγραφή! Ευχαριστούμε! 😉
Πόντος και Αριστερά said:
Кроткая,
πολύ ενδιαφέρον το κείμενό σου.
Ουσιαστικά οι Αλσατοί είναι μια από τις αποδείξεις της πολύπλοκης εποχής του έθνους-κράτους, καθώς και του τι μοίρα επιφύλασσε η κρατική αυτή μορφή στις αλλόγλωσσες μειονότητες.
Είναι γνωστό ότι οι Αλσατοί (μεγάλο μέρος τους) στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο πολέμησαν στο πλευρό των ομόγλωσσων Ναζί γι αυτό που θεωρούσαν ελευθερία τους. Το ίδιο το έχουμε δει να επαναλαμβάνεται πολλές φορές στην ιστορία. Στην Ελλάδα για παράδειγμα, οι Σλαβομακεδόνες (μεγάλο μέρος τους) της ελληνικής Μακεδονίας συνεργάστηκαν με τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής και εντάχθηκαν στην Οχράνα. Στην Ήπειρο, οι αλβανόφωνοι μουσουλμάνοι Τσάμηδες(μεγάλο μέρος τους) συνεργάστηκαν με τους Ιταλούς κατακτητές (οι οποίοι είχαν υποχρεώσει σε συμμαχία μαζί τους τη φασιστική Αλβανία του Ζώγου). Όπως και οι ρουμανικής συνείδησης λατινόφωνοι (ρουμανόβλαχοι)που ίδρυσαν το βραχύβιο φασιστικό Πριγκηπάτο της Ηπείρου, αλλά «καταστάλθηκαν» από τους ελληνικής συνείδησης Βλάχους.
Τέτοιου τύπου συνεργασίες έχουμε και με αλλοεθνείς… για να «γλυτώσουν» όπως νομίζουν από τον άμεσο εχθρό. Παράδειγμα: Οι Τάταροι της Κριμαίας συνεργάστηκαν με τους Ναζί (όπως και οι Ουκρανοί εθνικιστές) για να «γλυτώσαν» από την «καταπίεση» των Ρώσων μπολσεβίκων…
Το ερώτημα που βγαίνει στην αλσατική περίπτωση είναι: Μετά την ήττα και την καταστολή και την βίαιαιη αφομοίωση που ακολουθεί, εάν ξύσεις λίγο το επιφανειακό στρώμα της ταυτότητας, διατηρείται κάποιο παλιό υπόστρωμα;
————————-
Δες επίσης κάτι που σ’ ενδιαφέρει, για το πως αναδύονται σήμερα ταυτότητες, πολύ πιο καταπιεσμένες απ’ αυτές των των Αλσατών και σε πολύ πιο δύσκολους χώρους:
Μ-π
laxanaki said:
Πολύ ωραία ξενάγηση στην Αλσατία… μένω στο φαί και στα Χριστούγεννα… Πείνασα… τι προτείνεις να μας φτιάξεις να φάμε??? Ε φανταστική κυρία krot??
εύη said:
Ξεκίνησα ήδη να φτιάχνω τη λίστα με τα «μαστ βίζιτ» μέρη… 😛 😛
(Λεπτομέρειες,όποτε σε πετύχω στο εμ ες εν!)
Кроткая said:
Εξάκτινε, ναι, δεν υπήρξαν κινήματα όπως πχ στην Κορσική, όμως την ιδιατερότητά τους την διαλαλούν οι Αλσατοί και είναι εμφανής. Εγώ θα έλεγα μάλλον πως είναι Αλσατοί. Ούτε Γάλλοι ούτε Γερμανοί. Εδώ που τα λέμε, είναι κατάτι πιο καλογουστοι από τους Γερμανούς, έτσι; Απλά κι ο Γερμανός φίλος σου, ίσως να εξέφραζε ευσεβείς πόθους! 🙂
Ιντι, να πάρεις σύζυγο και τέκνα και να πάτε κι εσέις βόλτες!!
Jo, 🙂 🙂 🙂
Π&Α, συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ με την πρώτη σας παρατήρηση και ο γερμανικός κόσμος είναι γεμάτος με τέτοια παραδείγματα (πχ δυτικά εδάφη της Πολωνίας σήμερα, Καλίνινγκραντ και λοιπες βαλτικές περιοχές). όμως, μια παρατήρηση. Ο παππούς του καλού μου εξαναγκάστηκε να πολεμήσει με τους Γερμανούς στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και καλύτερα να μη σας πω με πόσες δυσκολίες επέστρεψε από το κάτεργο αρκετά μετά την λήξη του πολέμου και τι υποδοχή του επεφύλαξαν οι Γάλλοι. Σε αυτούς τους ανθρώπους δεν μπορουμε αβασάνιστα να λέμε «είστε Γάλλοι» ή «Γερμανοί» ή «εξυπηρετήσατε συμφέροντα». Δεν μπήκαν στο πλευρό των Βαζί ΟΛΟΙ οι Αλσατοί από επιλογή.
Γνωρίζω βέβαια και Αλσατούς με πρώτη γλώσσα τα γερμανικά -ούτε καν τα αλσατικά- που είναι μια χαρά δημοκράτες, αλλά υπερασπίζονται την τοπική τους ταυτότητα και θεωρύν εαυτούς Αλσατούς και μόνον.
Είναι μεγάλη και περίπλοκη η ιστορία αυτή. Θα δω το κείμενό σας αμέσως μετά! 🙂
Λαχανάκι, εγώ δεν μαγειρεύω, αλλά ξέρω μερικά εξαιρετικά εστιατόρια στο Στρασβούργο!
Χαμένο Αδέρφι, συγκινούμαι! Δεν δουλεύει το μσν από τη δουλειά και απόψε δεν θα είμαι στο σπίτι, αλλά θα μιλήσουμε, αχ τι καλά!!!
stixakias said:
όντως ταξειδεύεις πολύ.
τόσο πολύ που ζηλεύω
και ζηλεύω τόσο
που γίνομαι ashloch
ενώ είμαι καλός άθρωπος κατά βάθος
υγ
το ashloch είναι η κωλοτρυπίδα;
Αν ναι, το παίρνω πίσω, δε γίνομαι ashloch
βρώμικη δουλειά
An-Lu said:
Πάντως ο Evan θα μπορούσε να είναι και ελληνικό τσομπανόσκυλο! Διαθέτει όλο το φαινότυπο του είδους 😉
Кроткая said:
Στιχάκια, ω! ένα ποίημα για μένα! ω! τι τιμή!
Ναι, aschloch είναι το ίδιο με το asshole, μήπως να κάναμε μια μικρή μετατροπή στο ποίημα?
Ανναλούκα, μας είπαν πως είναι «ό,τι να’ναι» ράτσα με στοιχεία από μπόρντερ κόλλευ και σέττερ! Μοιάζει πάντως και με τσοπανόσκυλο, αλλά είναι εντελώς αγαθιαρης, δε νομίζω να μπορεί να φυλάξει ούτε καν ένα κοτόπουλο!
Πόντος και Αριστερά said:
«Ο παππούς του καλού μου εξαναγκάστηκε να πολεμήσει με τους Γερμανούς στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και καλύτερα να μη σας πω με πόσες δυσκολίες επέστρεψε από το κάτεργο αρκετά μετά την λήξη του πολέμου και τι υποδοχή του επεφύλαξαν οι Γάλλοι.»
Θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον η ιστορία αυτή. Ειδικα όταν καθαρθεί από τα, αναπόφευκτα, πολυεπίπεδα φίλτρα.
Μήπως κάποια στιγμή θα τη δούμε δημοσιευμένη;;;
Μ-π
αλεπού said:
Το Παμούκ είναι εκ του συγγραφέως;
Ασμοδαίος said:
Έτυχε να έχω επισκεφθει το Στρασβούργο τέτοια εποχή πριν από κάμποσα χρόνια και έχω τις καλύτερες των εντυπώσεων και αναμνήσεων για πολλούς και διάφορους λόγους. 🙂
Και μετά από αυτήν τη σούπερουάου δήλωση: στην περιγραφή θα προσέθετα *οπωσδήποτε* το vin chaud (είναι ζεστό κόκκινο κρασί με λεμόνι -αν θυμάμαι καλά- κάτι σαν το τσουκαλόκαφτο) και τους περίφημους πελαργούς.
Τώρα, έχω μπροστά μου μία μινιατούρα του καθεδρικού. Edificia nuda tenemus 😉
ΥΓ:
Γκουχ!
asimina said:
Ααααα! Ότι-να-ναι και αγαθιάρης ο σκυλούκος, για αυτό μου θύμησε τον (κοπρο)καρλίτο… 😉
Α πλι ταρ.
Γουφ!
renata said:
Εκεί που περιγράφεις τα γαστριμαργικά της επίσκεψης, αρχίζω να ζηλεύω! 😉
Έτσι όμορφα βρε, να περνάς πάντα! 😉 Σμουτς!
Кроткая said:
Π&Α, αυτό είναι αλήθεια. Ο παππούς βέβαια δεν υπάρχει πια, αλλά νομίζω πως τα κενά μπορούν να συμπληρώσουν οι υπόλοιποι συγγενείς. Από την άλλη, είμαι πάντα διστακτική με τέτοια θέματα, επειδή από τη μια είναι ζωντανή ιστορία, από την άλλη βρίθουν συναισθηματισμού που δεν βοηθάει στην ορθή ανάγνωση της ιστορίας -αν υπάρχει κάτι τέτοιο. Θα προσπαθήσω να συγκεντρώσω περισσότερες και πιο συγκακριμένες πληροφορίες όμως, γιατί με ενδιαφερει κι εμένα πολύ.
Αλεπού, μουκ στα αλσατικά σημαίνει μυγα. Το Παμούκ προέκυψε επειδή σε άσχετη κουβέντα κάποιος προέφερε τις δύο λέξεις μαζί pas mouch και ο σκύλος έδειξε να ανταποκρίνεται. Ενδεχομένως έτσι τον έλεγαν οι προηγούμενοι «κακοί» «ιδιοκτήτες» του, αλλά από πού και γιατί, αγνοώ!
Ασμοδαίε φίλε μου, αχα! Το vin chaud ή glùhwein αλσατιστί, είναι ζεστό κόκκινο κρασί με κανέλα (και συνηθίζεται σε όλο τον γερμανικό και σκανδιναβικό κόσμο, αλλά ακόμα και στους Σλάβους της Κεντρικής Ευρώπης). Καλό είναι -αν και εμένα με πειράζει λίγο. Τα υπόλοιπα, θα είμαι κάλή και θα τα αφήσω ασχολίαστα!
(γκουχ -> καλυτερα τώρα? Μες τα άγρια μεσάνυχτα γράφτηκε το κειμενάκι και πρόχειρα, ε, έγινε ένα lapsus! Μερικές φορές σκέφτομαι σοβαρά να το κάνω συνεργατικό!).
Ασημίνα, χμ! Τι φαγητά ετοιμάζετε για την παρασκευή;
Ρενατάκι, μιαμ μιαμ δε λες τίποτα!
Ασμοδαίος said:
Γίνετε λίγο κακιά -μόνο για λίγο, όμως, να δούμε αν σας πάει. 🙂
Εγώ θα το έκανα: «στον Καρλομάγνο και, έπειτα, στην Αγία Ρωμαϊκή αυτοκρατορία του γερμανικού έθνους». Αλά και τα πρωθύστερα έχουν τη χάρη τους. 🙂
Ασμοδαίος said:
Άλα!
Кроткая said:
Ασμοδαίε, «ηράσθητε εν αλσατική γη»? -και δεν έχω και υπογεραμμένες σε αυτό το πληκτρολόγιο!
Και δη, ηράσθητε αλσατήν?!?! Τσκ τσκ τσκ!
(Μου πάει πολύ να είμαι κακιά, σας διαβεβαιώ!).
Ναι, έχετε δίκιο περί της χρονικής ακολουθίας, αλλά έχουμε τεχνικό πρόβλημα και δεν έγινε δεκτή και αυτή η αλλαγή. Να αναφέρω και τον Όθωνα δλδ?
Φαίη (μετεωρίτης) said:
θα ορκιζόμουν
ότι πριν λίγο που μπήκα και διάβασα το κείμενο..
βρισκόταν αλλού
(δίπλα στο σκυλάκι έγραφε κάτι άλλο)
(μάλλον κάνουν πουλάκια ή σκυλάκια τα μάτια μου 🙂 )
Πάρα – πάρα πολύ ωραίο !!
Το σκυλάκι όμως, καλύτερο!!
(αδυναμίες είναι αυτές!)
asimina said:
Λοιπόν, μουσακάς ή πάστα αλ’όρνο, τζατζίκι με βούτες (αν έχω κουράγιο θα φτιάξω κεφτεδάκια), σαλατούλες, πατατούλες και λοιπά. Απλά και δοκιμασμένα. Και ΟΧΙ, δεν θα το ταϊσεις το κοπρόσκυλο! Θα μας βαρύνει και πώς θα κάνει μετά καριέρα στο τσίρκο.
Μουτς!
ritsmas said:
Ειχα δασκάλα Αλσατή που με διδασκε στα μικράτα μου γερμανικά. Είναι από τους ευρωπαικούς τοπους που μάλλον λατρεύω παραπάνω από όσο θάπρεπε κι αν έμενα καπου κοντά θα γινόμουν μόνιμος επισκέπτης.
χαιρετω…Παντα απολαμβάνω τους χαριτωμενους διαπληκτισμούς σου με τον Ασμοδαίο. Υποκρύπτεται ένας ανταγωνισμός ή κάνω λάθος ;
KV said:
Καθυστερημένη αλλά δικαιολογούμαι, ε;;;;
Λοιπόν ΝΑΙ συμφωνώ απόλυτα, Στρασβούργο Η πρωτεύουσα των Χριστουγέννων και ας λένε ότι θέλουν οι πόλεις με την δική τους μπύρα! Όμορφο, ή μάλλον ακόμα πιο όμορφο και ζεστό!
Δεύτερον: Κήπος με γκύ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; Ζηλεύω (πάλι) αφάνταστα!
Σμακ
Καλησπέρα
Кроткая said:
Μετεωρίτ μου, κι εσύ αδυναμία στα σκυλάκια;
(δεν ξέρω τι έγινε με το κείμενο και τα σκυλάκια και τα πουλάκια ❗ )
Ασημίνα, θα τον ταϊσω, θα τον ταϊσω, θα τον ταϊσω!!! μιαμ!
Ριτς, Αλσατή σου έκανε… γερμανικά! Να το δει αυτό ο καλός μου, να φρίξει!!!
Διαπληκτισμοί; Όχι δα! Γόνιμες αντιπαραθέσεις! 😉
Μπαρμπούνι, ε, όχι και πολυ καθυστερημένη! Ποδηλατοπόλη κι αυτή, βλέπεις!!
Κι έχει και αυτή δικές της μπύρες! Τρεις!
Σμακ!
Kaveiros said:
Παλι καλα ,που εισαι και εσυ και μαθαινω την Ευρωπη:)
Ασμοδαίος said:
Απαντήσεις στην Κρότ:
1. Oui.
2. Non.
3. Oui.
(Καλά τώρα, *αυτό* ήταν κακία; Εγώ περίμενα σουπερ-βιτριολική απάντηση.)
@ritsmas: Μεταξύ ομοτέχνων ανταγωνισμός και κατεργαρέων ειλικρίνεια. Ελεύθερη αγορά ένα πράγμα. 🙂
Кроткая said:
Κάβειρε, ειλικρινά σου εύχομαι να την μάθεις και από πιο κοντά!!
Ασμοδαίε, συνάδελφε και ομότεχνε! ε, κακιούλα! Μπορώ και καλύτερα!
Αλλά δεν μπορώ να ασχοληθώ με τον Όθωνα τώρα. Άλλωστε ένα θλιβερό 6 πήρα στην Μεσαιωνική ιστορία και αυτό επειδή ήμουν τυχερή! (έπεσε ένα θέμα που ήξερα και ένα που μισοήξερα).
asimina said:
Αχ, αχ, αχ… Τι μας περιμένει…
QueenElisabeth said:
Στρασβούργο δεν έχω πάει. Αλλά θα πάω, ελπίζω, μέσα στην επόμενη τριετία. Φιλιά από την ηλιόλουστη σαν καλοκαιρινό απόγευμα Λευκωσία…
Βιργινία said:
Πράγματι είναι υπέροχο..Πήγα πρώτη φορά φέτος και το ερωτεύτηκα 🙂
Кроткая said:
Ασημίνα, μα δεν το φαντάζεσαι όμως!!!
Πρασινοτάτη, να πας, να πας! Να κανονίσουμε να πάμε μαζί, να σου κάνω ξενάγηση!
Βιργινία, ε, δεν έχω δίκιο; 🙂 καλώς όρισες!
JO said:
Κροτ…Άσχετο αλλά τώρα το πρόσεξα! 🙂 Κάνουν και αυτοί Weihnachtsmarkt wie in Deutschland, oder? 🙂 Αλλά και το Glühwein είναι καθαρά Γερμανικό ποτό!!!!
Кроткая said:
εμ, ναι….
και στην Ελβετία κάνουν και σε όλη την Κεντρική Ευρωπη, δλδ όπου ήταν κάποτε ο Γερμανικός κόσμος.
αλλά και οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν τις ίδιες συνήθειες!