Από την αρχή ήμουν πολύ επιφυλακτική προς τα βιβλία που γεννήθηκαν από τα blogs. Για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι δεν έβλεπα τον λόγο να αγοράσω κάτι που μπορούσα να διαβάσω δωρεάν. Ο δεύτερος ότι μου έβαζε ψύλλους στ’αυτιά αυτή η εισχώρηση των εκδοτών στο μετερίζι των blogs. To blogging για μένα είναι ένας φρέσκος τρόπος έκφρασης, πλουραλιστικός και δημοκρατικός, που δεν απευθύνεται σε λίγους και εκλεκτούς, αλλά σε όλους. Ακριβώς επειδή είναι καινοτόμο, είδα με καχυποψια την διαπλοκή του με τα εκδοτικά κατεστημένα και το όψιμο ενδιαφέρον των εκδοτών. Το βασικό μου όμως επιχείρημα ήταν το πρώτο. Όταν υπεραμυνόμαστε της δωρεάν παροχής μουσικής μέσω διαδικτύου, για να μην τα παίρνουν οι μεσίτριες – δισκογραφικές, με ποια λογική θα πληρώνουμε τους μεσίτες – εκδότες για να απολαύσουμε κάτι που παρέχεται πλουσιοπάροχα και δωρεάν;
Το ίδιο αισθανόμουν κάθε φορά που εκδιδόταν ένας ακόμα blogger. Και το ίδιο αισθάνθηκα και όταν βγήκε στις προθήκες το βιβλίο της Κωνσταντίνας, εξού και δεν έσπευσα για τα συχαρίκια, όπως πολλοί, ούτε και ανέβασα ποστ με τα νέα (άλλωστε το έκαναν τόσοι άλλοι). Μετά όμως, διάβασα την άποψη του Πόντιου, και κατάλαβα πως επρόκειτο για κάτι διαφορετικό. Και μετάνιωσα που για άλλη μια φορά έκρινα βιαστικά. Και μετά το κουβέντιασα με έναν διαδικτυακό φίλο και θερμό υποστηρικτή της Κωνσταντίνας, ο οποίος και προσφέρθηκε να μου το στείλει, όπερ και έκανε -και τον ευχαριστώ πολύ γι’αυτό.
Μόλις τελειώσα λοιπόν, το βιβλίο της Κωνσταντίνας. Και το αγάπησα πολύ. Καταρχάς, δεν πρόκειται καθόλου για μεταφορά του blog σε τυπωμένο χαρτί. Καμία σχέση. Δεύτερον, η Κωνσταντίνα δεν το παίζει συγγραφέας, δεν πλασάρεται για κάτι που δεν είναι (κάτι που έτσι κι αλλιώς δεν κάνει ούτε στο διαδικτυακό της μαγαζί, ούτε στην πραγματική ζωή) -είναι απόλυτα ειλικρινής. Με πολύ ανθρώπινο, αυθόρμητο, ανοιχτό και ειλικρινή τρόπο, μιλάει για το ζόρι που πέρασε, βγάζει από μέσα της όλα εκείνα που νιώθει. Σπάει τη σιωπή για ένα θέμα – ταμπού, ενώ το blog περνά σαφώς σε δεύτερο πλάνο. Το blog της από όσο κατάλαβα, χρησίμευσε σαν σάκκος του μποξ, όσο πέρναγε το ζόρι της, και είναι πολύ ενδιαφέρων και έξυπνος ο τρόπος που παρεμβάλλονται τα διαδικτυακά κείμενα στην αφήγηση. Παρακολουθούμε παράλληλα, τι συνέβαινε στην πραγματική της ζωή, κάθε φορά που ανέβαινε ένα κείμενο. Διηγείται την ιστορία της και παράλληλα διαβάζουμε τι είχε γράψει στο blog όταν συνέβαινε κάθε περιστατικό.
Δύο πράγματα με προβλημάτισαν όσο διάβαζα το βιβλίο. Το πρώτο είναι γιατί η υπογονιμότητα είναι ταμπού και γιατί όσοι πλήττονται από αυτήν, στιγματίζονται. Δηλαδή δεν τους φτάνει το ζόρι τους, πρέπει να υφίστανται και κοινωνική κριτική; Γιατί είναι ντροπή να μην μπορείς να κάνεις παιδιά; (Με την ίδια λογική που είναι ντροπή να είσαι ανάπηρος ή άσχημος, υποθέτω. Ο παραλογισμός του ρατσισμού παρών και σε αυτό το θέμα). Είναι εξοργιστικό.
Το δεύτερο που με προβλημάτισε, είναι το γεγονός ότι, επειδή έχω γνωρίσει και στην πραγματική ζωή την Κωνσταντίνα, ένιωθα όσο διάβαζα, ότι κρυφοκοιτάω από την κλειδαρότρυπα την προσωπική της ζωή -και εκείνη του Τάσου. Και ένιωθα κάπως άβολα, σαν να διάβαζα το κρυφό ημερολόγιο κάποιου. Αυτό βέβαια έχει να κάνει με κάποιο δικό μου κόλλημα, αφού το «κρυφοκοίταγμα» γινόταν με την «άδειά» τους. Πάντως, συνειδητοποίησα πόσο διαφορετικό είναι να διαβάζεις το βιβλίο ενός μακρινού και άγνωστου συγγραφέα από το να διαβάζεις το βιβλίο κάποιου που ξέρεις προσωπικά -ειδικά εφόσον αυτό το βιβλίο αφορά σε ένα κομμάτι της πραγματικής ζωής του γράφοντα.
Νομίζω πως για ένα τέτοιο βιβλίο δεν χωράνε σχόλια του τύπου «μου άρεσε» ή «ήταν πολύ καλό». Μια κατάθεση ψυχής, μια εξομολόγηση δεν είναι «πολύ καλή», δεν «αρέσει». Το βιβλίο μου ξύπνησε τρυφερότητα, το βίωσα, με άγγιξε πολύ και με συγκίνησε. Σε αυτό, βέβαια, έπαιξε ρόλο και η ζωντανή και άμεση γραφή της Κωνσταντίνας. Και, παράλληλα, έμαθα και ένα σωρό πράγματα, για ένα θέμα που αγνοούσα εντελώς -και που δεν ξέρουμε ποτέ αν θα χτυπήσει και την δική μας πόρτα.
Και στο τέλος, έκλαψα κι εγώ λιγάκι για τα χαμένα αστεράκια της Κωνσταντίνας.
Composition Doll said:
Έτσι ακριβώς είναι, όπως τα γράφεις. Μια αληθινή αφήγηση από έναν αληθινό άνθρωπο. Και μπροστά της στεκόμαστε με σεβασμό.
allmylife said:
και για τον «ρημάδη τον πελαργό»…
προσυπογράφω.
anlu said:
«έχανε το δρόμο και χτύπαγε άλλες πόρτες»…
Καλά…το κλάμα το έριξα κι εγώ…γιαυτό δεν έχω τολμήσει να κάνω πλήρη παρουσίασή του.
renata said:
Είναι εξαιρετικός άνθρωποςη Κωνσταντίνα! Για το θέμα δεν έχω να σχολιάσω, γιατί δεν αντέχω.
elafini said:
δεν το έχω διαβάσει για να έχω άποψη, αλλά ίσως..δυστυχώς δεν είναι μόνον η υπογεννητικότητα ταμπού στην Ελλάδα..το να είσαι μεταξύ 30-40 και ανύπαντρη ακόμη μεγαλύτερο..και κυρίως στον εργασιακό χώρο..αλλά ποιός νοιάζεται?την καλημέρα μου 🙂
x-psilikatzoy said:
Ρε αγάπη μου, ακριβώς αυτό. Ήθελα απλά να θίξω τον ηλίθιο ρατσισμό απέναντι σε θέματα που κακώς θεωρούνται δεδομένα καθώς και στις επίμονες απαιτήσεις που συνοδεύονται από αδιάκριτες απορίες του περίγυρου, λες και κάτι τέτοιο, πέρα από την ιατρική δυσκολία είναι κάτι που μπορείς έτσι απλά να συζητήσεις και να πάρεις συμβουλές. Και το χειρότερο, όλοι έχουν από μια λύση που πρώτον δεν ζήτησες και δεύτερον είναι απόρροια ενός ολόκληρου πακέτου θρησκευτικών πεποιθήσεων και μαγικής σκέψης που απαγορεύεται να μην έχεις γιατί αρχίζει καινούργιο κήρυγμα.
Ευχαριστώ πολύ πολύ για την όμορφη «κριτική» σου και χαίρομαι πολύ που δεν με κρίνεις λογοτεχνικά. Μια διαμαρτυρία είναι το βιβλίο και τίποτε άλλο. Σου χρωστάω αγκαλίτσα και λυπάμαι που σε στεναχώρεσα. :’)
Nina, Allmylife, anlu, renata, elafini, ό,τι και να πω θα΄ναι λίγο για τις καρδούλες σας. Ευχαριστώ.
giftaki said:
Aκριβώς. Η Κωνσταντίνα γράφει επί συγκεκριμένου θέματος, το βιβλίο και η συνολική δημόσια γραφή της υπηρετεί ένα σκοπό, εν μέρει επιτελεί και έργο ενημερωτικό. Δεν εκδίδει, δηλαδή, ως βιβλίο μία συρραφή απόψεων και χρονογραφημάτων, επιδερμικής προσέγγισης. Πιο απλά, ακόμα και αν δεν υπήρχε το blog της, θα είχε λόγο για να γράψει. Αντιθέτως, τα βιβλία των υπολοίπων δεν μπορούν να σταθούν ούτε στο ράφι, ούτε στα χέρια κάποιου αναγνώστη για λόγους που δεν έχουν να κάνουν τόσο με τη γραφή, όσο με το περιεχόμενο. Γιατί να ενδιαφέρεται κάποιος για κάτι που έγραψα εγώ πριν από τρεις μήνες; Και γιατί να πληρώσει για να το διαβάσει;
αλεπού said:
Θέλω να το διαβάσωκαιρό τώρα, αλλά χρόνος ανύπαρκτος γαρ. Μπράβο Κροτάκι. Πολύ ευαίσθητος ο τρόπος που το προσέγγισες 🙂
Кроткая said:
Κωνσταντίνα μου, δεν υπάρχει λόγος συγγμώμης! Σ’ευχαριστώ, κυρίως γιατί νιώθω πως επέλεξες να μοιραστείς κάτι τόσο σημαντικό με όλους εμάς.
Το ελαφίνι έχει δίκιο. Δεν είναι μόνο το να μην έχεις παιδιά ταμπού και στιγματισμός. Είναι και το να μην είσαι παντρεμένη, ή να μην εχεις σύντροφο. ΑΚόμα και το διαζύγιο.
Εγώ είχα την τύχη να μεγαλώσω με δυο γονείς που δεν είχαν τέτοιες αντιλήψεις, και δνε έκριναν τους ανθρώπους. Γι’αυτό έπεσα από τα σύννεφα και εκνευρίστηκα όταν με ρώτησαν στα 27 μου «ακόμα δεν παντρεύτηκες εσύ;», όπως και τώρα που με πρήζουν «δεν θα κανετε κανένα παιδάκι;». Στην περίπτωσή μας, είναι θέμα επιλογής, εξού και μόνον εκνευριζόμαστε, αλλά όταν δεν είναι επιλογή, σε πληγώνουν χωρίς λόγο.
Το πρόβλημα είναι πως οι άνθρωποι δεν ασχολούνται με τις ζωές τους και ασχολούνται με τις ζωές των άλλων.
Όσο για την κριτική, ξέρεις, Κωνσταντίνα, δεν κρίνω! Πώς άλλωστε! Απλώς συστήνω και σε άλλους κάτι που εκτίμησα και με άγγιξε -αν αυτό δεν είχε συμβεί, δεν θα είχα πει τίποτα. Πάντα όταν κάτι με αγγίζει και με συγκινεί, θέλω να το μοιράζομαι με τους άλλους! 🙂 Να είσαι καλά., κουκλιτσα!
Γυφτάκι, να σου πω. Για ιστολόγια, όπως εκείνο της Κουρούνας, για παράδειγμα, βλέπω ένα λόγο, έφόσον πρόκειται για διηγήματα και ενδεχομένως θα ήταν απρόσιτα για ανθρώπους που δεν έχουν πρόσβαση στον υπολογιστή -δλδ το 60% του ελληνικού πληθυσμού. Αλλά για ιστολόγια που λειτουργούν σαν ημερολόγια, όπου σχολιάζουμε την επικαιρότητα και ο,τι μας κατέβει, ναι, συμφωνώ μαζί σου απόλυτα. 🙂
Κούκλες, όλες, αν δεν το διαβάσατε, να το κάνετε οπωσδήποτε.
aeipote said:
Χαίρομαι που έπιασε τον τόπο που έπιασε και τάνυσε τις χορδές που τάνυσε.
«Ένας διαδικτυακός φίλος»
Кроткая said:
Αγαπητέ μου διαδικτυακέ φίλε, σας ευχαριστώ και από εδώ πολύ -όπως σας ευχαρίστησα και κατ’ιδίαν! 🙂 Χαίρομαι πολύ για το δώρο αυτό! 🙂
QueenElisabeth said:
Το βιβλίο δεν το διάβασα οπότε δεν μπορώ να εκφέρω άποψη.
Για το γενικότερο θέμα, αυτό του κοινωνικού ρατσισμού που βιώνουμε στον Ελληνικό χώρο (επειδή βάζω μέσα και την Κύπρο και τις παροικίες), έχω να πω πολλά, πάρα πολλά…
Και να φανταστείς ότι εγώ είμαι σχετικά μικρή ακόμα για να με πρήζουν με γάμους και παιδιά…
Кроткая said:
Κακομοίρα Μεγαλειοτάτη! Περίμενε και θα δεις!!!!
Darthiir the Abban said:
Ηδονοβλεψία….
Ε ηδονοβλεψία…
😛
evelina_z13 said:
…να το παραγγείλω δηλαδή;;; 😉
Кроткая said:
Καμηλιέρη, ΟΥΣΤ!
Εβελίνι μου, ναι, οπωσδήποτε!!!
Παράθεμα: Βιβλία, βιβλία... « Shine on, you crazy diamond!
Yannis_H said:
Θέλω κυρίως εντυπώσεις από Τάμπερε! 10 χρόνια ήταν αυτά! Επ΄σιης από Τούρκου και Ταλίνα – και Λαπωνία. Είχα φτάσει μέχρι το Ίναρι (να πάρει, εάν το ήξερα νωρίτερα θα σου έλεγα να μη χάσεις το Gold Museum – αλλά έχειςε καλό οδηγό, έτσι κι αλλιώς). Στο χάρτη φαίνεται σαν να πήγες στο Ούτσγιόκι, είναι αλήθεια;
roidis said:
και εσύ εδώ, όπως και η Κωνσταντίνα, κατάθεση ειλικρίνειας έκανες και μου έδωσες την εντύπωση ότι πριν ξεκινήσεις να γράψεις για το βιβλίο, ήσουν πολύ διστακτική, αλλά η πορεία του κειμένου σε σχέση με τη σκέψη σου, αλληλο-επηρεάστηκαν και …. ξάφνου το κείμενο σου βγήκε και μάλιστα γεμάτο ουσία.
Την εντύπωσή μου έγραψα δεν ξέρω αν ισχύει…
Μπράβο σου.
Για το βιβλίο τα είπα στην ψιλικατζού μου εγώ.
🙂
Кроткая said:
Ροϊδη, έχεις δίκιο. Ήμουν όντως διστακτική, γιατί είναι διαφορετικό να έχεις γνωρίσει κάποιον και μετά να κρίνεις δημόσια το έργο του, ενώ στην αρχή ήσουν αρνητικός και βέβαια δεν το είχες πει. Ενώ αν ο συγγραφέας είναι ένας άγνωστος, είναι αλλιώς.
Αλλά πραγματικά μετά παρασύρθηκα και βγήκε το κειμενάκι, όπως βγήκε και το άφησα έτσι. Μου αρέσουν τα αυθόρμητα πράγματα!
mairy said:
επεσε κατα τυχη το βιβλιο στα χερια μου…
με εκανε να γελασω και να δακρυσω…
δεν εχω φτασει στο τελος του ακομα
αυτο που μου προκαλεσε οταν το διαβαζα ηταν να γνωρισω και να μιλησω με την γυναικα που το εγραφε….
καλημερα!!!!!!!!!!!!!!