Ο κλασικος σκαραβαιος στο μουσειο αυτοκινητου

Ο κλασικος σκαραβαιος στο μουσειο αυτοκινητου

Αρχές Μαρτίου, τα μουσεία στο Βρυξελλοχώρι γίνονται άφτερ και το ξενυχτάνε. Καθώς είχαμε ξαναβρεθεί σε βραδιές μουσείων στο Άμστερνταμ και στο Ζάγκρεμπ, κι είχαμε χάσει τις βρυξελλιώτικες τις προηγούμενες φορές, είπαμε να μην χάσουμε την ευκαιρία.

Και ορθώς πράξαμε, γιατί το εγχείρημα ήταν πετυχημένο. Στα αρνητικά θα έβαζα μόνο το γεγονός ότι συμμετείχαν μόνο 14 μουσεία (το αντίστοιχο γεγονός στο Άμστερνταμ για παράδειγμα περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα μουσεία της πόλης). Πέραν από αυτό όμως, το πράγμα είναι (εκπληκτικά καλά για το Βέλγιο) οργανωμένο: ένα λεωφορειάκι μεταφέρει τον κόσμο από το ένα μουσείο στο άλλο, για όλες τις ώρες που διαρκούν οι εκδηλώσεις, ενδείξεις και σημεία πληροφοριών καθοδηγούν καλά, και βέβαια, τα events είναι, σε γενικές γραμμές, πολύ έξυπνα και καλά επιλεγμένα.

DJ στο Bozar

DJ στο Bozar

Το σκεπτικό είναι να δει ο κόσμος το μουσείο σαν ένα χώρο πράξης, καλλιτεχνικής δημιουργίας και διάδρασης. Να νιώσει μέσα στο μουσείο, σαν στο σπίτι του, να έρθει σε επαφή με νέες μορφές καλλιτεχνικής δραστηριότητας και νέους καλλιτέχνες, και κυρίως να περάσει καλά. Οι αντιλήψεις που θέλουν τα μουσεία συνώνυμα των νεκροταφείων ανήκουν έτσι κι αλλιώς στο παρελθόν. Η νεκρική σιγή και η λογική «μη εγγίζετε»  έχουν πια εγκαταληφθεί. Με τις καινούριες παιδαγωγικές αντιλήψεις που θέλουν την διάδραση και την συμμετοχή να είναι η πεμπτουσία της μάθησης και η κυρίαρχη μέθοδος, τέτοιες λογικές έχουν μπολιάσει και τα μουσεία. Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκουμε όλο και συχνότερα διαδραστικές οθόνες, δραστηριότητες και παιχνίδια σε μουσεία και εκθέσεις. Αυτός είναι και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να εντυπωθούν οι πληροφορίες ή τα εκθέματα, να μάθει ο επισκέπτης βιωματικά, να συμμετάσχει, αλλά -κυρίως- η τέχνη, το έκθεμα ή η γνώση να είναι προσιτή και ελκυστική για όλους, ακόμα και για εκείνους που δεν έχουν πολλή επαφή με το άθλημα: αυτός είναι και ο πιο ελκυστικός τρόπος για να αποκτήσουν.

Πολεμικο Μουσειο

Πολεμικο Μουσειο

[Παρένθεση: ας ενημερώσει κάποιος για όλα αυτά και τους ιθύνοντες του ΕΑΜ -εκείνου της Πατησίων εννοώ, όχι του άλλου- που ακόμα και μετά την ανακαίνιση παραμένει ένα μουσείο του παλιού καλού καιρού, απωθητικό και βαρετό μέχρι αηδίας, μολονότι φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα αριστουργήματα του παγκόσμιου πολιτισμού. -τέλος παρενθέσεως].

Τι σημαίνουν όλα αυτά τα θεωρητικά; Σημαίνουν πως ο ενδιαφερόμενος αγοράζει ένα πάσσο (τιμάται στα 10 μόλις ευώρπουλα), και με αυτό έχει πρόσβαση σε όσα μουσεία συμμετέχουν από τις 7 το απόγευμα ως τη 1 τη νύχτα -τόσες ήταν οι ώρες που κράτησαν οι εκδηλώσεις φέτος. Αυτό στο οποίο έχει πρόσβαση δεν είναι μια απλή επίσκεψη των εκθέσεων -όπερ μπορεί να πραγματοποιήσει σε πιο νορμάλ για μουσείο ώρες. Αυτά που συμβαίνουν είναι πράγματα που θα έκανε κανείς λογικά ένα σαββατόβραδο.

Πολεμικο Μουσειο

Πολεμικο Μουσειο

Μια μορφή παρέμβασης είναι ξεναγήσεις θεατρικού τύπου: διοργανωτές μεταμφιεσμένοι σε κάτι σχετικό με το κάθε μουσείο ξεναγούν τους επισκέπτες στις αίθουσες, παρουσιάζουν τα εκθέματα, παρέχουν πληροφορίες και καλούν σε διαδραστικά παιχνίδια. Άλλες εκδηλώσεις περιλαμβάνουν θεατρικά δρώμενα, προβολή ταινιών, χορό, παντομίμα, τσίρκο ή ακόμα και συναυλίες. Συχνά η παρέμβαση σχετίζεται με το θέμα του μουσείου -άλλοτε όχι απαραίτητα. Ενίοτε είναι εντελώς αντίθετη, πράγμα που αποτελεί και τροφή για σκέψη -πώς ένα είδος τέχνης συνδέεται με ένα άλλο φαινομενικά άσχετο- ή και ευκαιρία για αποδόμιση. Παράδειγμα; Ραπ μέσα στο Bozar με φόντο πίνακες του Ρούμπενς ή Φλαμανδών ζωγράφων, και αντικείμενα τέχνης μπαρόκ: οι ράπερς μασκαρεμένοι σε μαρκησίες και κόμητες (μη με ρωτήσετε πως κουνιόντουσαν πάνω κάτω με τα κρινολίνα! Και όμως!). Παράλληλα, στην κεντρική αίθουσα είχε καταληφθεί από τις κονσόλες DJs και από ηλεκτρονικούς ρυθμούς.

Bozar

Bozar

Παντού προσφέρεται φυσικά φαγητό και ποτό -σε τιμές φιλικές. Μάλιστα στο Μουσείο Φανταστικής Τέχνης, ο μπουφές είχε θέμα το σουρρεαλισμό! Εννοείται πως ο επισκέπτης, εφόσον το επιθυμεί μπορεί να επισκεφτεί και τη μόνιμη έκθεση του μουσείου, με τον κλασικό μπανάλ τρόπο.

Bozar party

Bozar

Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν ειρηνιστική flower power παρέμβαση στο Πολεμικό μουσείο. Τα άρματα μάχης και τα πολυβόλα ήταν στολισμένα με μπαλόνια σε σχήμα καρδιάς και λουλούδια, ενώ οι παρεβρισκόμενοι είχαν την δυνατότητα να δημιουργήσουν το ειρινιστικό pin τους. Στην κεντρική αίθουσα προβάλλονταν εικόνες με θέμα την μη ηρωική πλευρά του πολέμου και φωτογραφίες από αντιπολεμικές εκδηλώσεις από τον όλο τον κόσμο. Κάτω από την οθόνη ερασιτεχνικά και μαθητικά γκρουπάκια έπαιζαν αντιπολεμικά ροκ μέταλ, και πανκ τραγούδια.

BelVue

BelVue

Στο Μουσείο BelVue, όπου παρουσιάζεται η σύγχρονη ιστορία της χώρας από την δημιουργία της (το 1830) μέχρι σήμερα, η καλλιτεχνική ομάδα XL’J των νέων της γειτονιάς Ixelles παρουσίασε υβριδικές δημιουργίες μοντέρνας τέχνης και installation. Στην είσοδο του Μουσείου, είδαμε τη βέλγικη σημαία σε χρήση χαλακίου εισόδου, με ένα ζευγάρι παπούτσια πάνω της (όχι, σοβαρά τώρα! Φανταστείτε να συμβαίνει αυτό στην Ελλάδα του Μπουμπούκου!). Πάντως, ήταν μια καλή ευκαιρία να ανακαλύψουμε ένα πολύ ενδιαφέρον και εντελώς σύγχρονο μουσείο, βασισμένο στην λογική «μουσείο à la carte», κατά την οποία ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει τις αίθουσες που θα δει, και με όποια σειρά προτιμά, χωρίς να περιορίζεται από την λογική με την οποία ο μουσειολόγος έστησε την έκθεση.

BelVue

BelVue

Η αυλαία έπεφτε σε όλα τα μουσεία στη 1 τη νύχτα. Σε όλα, εκτός του Bozar, όπου εκείνη την ώρα ξεκινούσε πάρτυ ολονύχτιο.

Advertisements