Δυο πουλια - Constant

Δυο πουλια - Constant

Στις 8 Νοεμβρίου 1948, στο καφέ «Notre Dame» στο Παρίσι, έξι νέοι καλλιτέχνες από την Δανία, το Βέλγιο και την Ολλανδία αποχωρούν από το ρεύμα του σουρεαλισμού (όπως αυτό ορίζεται από τον André Breton), αποφασίζοντας να ακολουθήσουν τον δικό τους -ευρωπαϊκό- δρόμο, θεωρώντας πως ο σουρεαλισμός δεν έχει πια να δώσει πολλά και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της μεταπολεμικής περιόδου, αφού πλέον δεν επικοινωνεί με την εποχή του. Έτσι, από τα 1948 ως τα 1951, το δίκτυο CoBrA (Κοπεγχάγη-Βρυξέλλες-Άμστερνταμ), θα σημειώσει μια πολύ έντονη δραστηριοποίηση στον χώρο της ζωγραφικής, των πλαστικών τεχνών, αλλά και της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου, ενώ οι έξι πρωτεργάτες του θα δουν να τους ακολουθούν κι άλλοι σημαντικοί καλλιτέχνες σε αυτή την περιπέτεια.

Ταξείδια, ενθουσιώδεις συζητήσεις, εκθέσεις, δημοσιεύσεις και περιοδικά συνθέτουν την εικόνα της δραστηριότητας του δικτύου ενός «νομαδικού» συνόλου, που αποσκοπεί στο να εγκαινιάσει την «Ευρώπη της δημιουργικότητας», βασισμένη στον διπλό άξονα της ελευθερίας και της επανάστασης.

Θέτοντας στο κέντρο της καλλιτεχνικής τους αναζήτησης, της απελευθέρωση της δημιουργικότητας από τις νόρμες και τις δεσμεύσεις, το κίνημα CoBrA αντιλαμβάνεται την επιθυμία σαν κίνητρο για την επανάσταση της ευαισθησίας του σύγχρονου ανθρώπου. Ο πειραματισμός είναι το θεμέλιο της δράσης και της αναζήτησής τους: έτσι, εφευρίσκουν ξανά την γραφή σαν εικόνα και την εικόνα σαν κείμενο. Ο πειραματισμός, βέβαια, συνοδεύεται από τον αυθορμητισμό και μια πρωτόγονη παιδικότητα, αλλά και από την επαναθεώρηση της πηγής της ανθρώπινης διάνοιας.

Παράθυρο - Karel Appel

Παράθυρο - Karel Appel

Κεντρικό στοιχείο στην δημιουργία και την επικοινωνία τους είναι το ομώνυμο περιοδικό. Σημαντική καινοτομία τους δε είναι ο πρωταγωνιστικός ρόλος που επιφυλάσσουν στην ομαδική δημιουργία, με αποτέλεσμα πολλά γραπτά, πίνακες και εικαστικά έργα, υπογραφόμενα από δύο ή τρία μέλη της κίνησης.

Mερικές από τις ιδέες της CoBrA:

«Υπάρχουν περισσότερα πράγματα στην γη ενός πίνακα, από όσα στον ουρανό της αισθητικής θεωρίας» – Christian Dotremont και Asger Jorn

«Η λαϊκή τέχνη είναι η μόνη αληθινά διεθνής. Η αξία της δεν συνίσταται στην τελειότητα της φόρμας της, αλλά στο ανθρώπινο βάθος της παραγωγής της» – Asger Jorn

«Η ζωγραφική δεν είναι κατασκευή από χρώματα και γραμμές, αλλά ένα ζώο, μια νύχτα, μια κραυγή, ένας άνθρωπος ή όλα αυτά μαζί» -Constant

«Ο πίνακας είναι ένα πεδίο εμπειρίας, δεν είναι μια οθόνη πίσω από την οποία μπορούμε να κρυφτούμε. Το σημαντικό είναι να ανακαλύψουμε μέσα σε εμάς που αποτελούμε μέρος της πραγματικότητας, μια εσωτερική γραφή που να φτάνει μέχρι την οργανική ανακάλυψη των εαυτών μας, χωρίς να φοβόμαστε να βουτήξουμε μες τη γη, μες το νερό, μες τη φωτιά, μες τον αέρα» – Pierre Alechinsky

«Πριν να κοιμηθώ μετράω τις αϋπνίες μου» -Christian Dotremont και Claus

«Η λογική μου δεν είναι το σπίτι μου» -Christian Dotremont, Pierre Alechinsky

_______________________

Amorous dance - Karel Appel

Amorous dance - Karel Appel

Για μία ακόμη εβδομάδα, μπορείτε να επισκεφτείτε την έκθεση αφιέρωμα στα εξηντάχρονα της CoBrA στο Musée des Beaux Arts. Μην την χάσετε!

_______________________

Φιγούρες σε μαγικό τοπίο - Ejler Bille

Φιγούρες σε μαγικό τοπίο - Ejler Bille

Πηγές: Ο οδηγός-κατάλογος της έκθεσης, το συνοδευτικό φυλλάδιο και το διαδίκτυο.

Ιησούς κουν�λι - Pierre Alechinsky

Ιησούς κουνέλι - Pierre Alechinsky

Από το διαδίκτυο


Η
ιστοσελίδα του Ιδρύματος Karel Appel.
Η
ιστοσελίδα της έκθεσης.
Άρθρο από το Le vif express.

Advertisements