Όπως πιθανότατα γνωρίζετε, τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εναλλάσσονται στην Προεδρία της ανά έξι μήνες. Από τον Ιανουάριο ως τον Ιούνιο του 2009, την Προεδρία της ΕΕ κατέχει η Τσεχία. Είθισται κάθε χώρα που βρίσκεται σε αυτή τη θέση να αναλαμβάνει -εκτός των ουσιαστικών και πολιτικών της υποχρεώσεων- και τον «στολισμό» του αιθρίου του κτηρίου του Συμβουλίου της ΕΕ, στις Βρυξέλλες. Το Αίθριο αυτό είναι και το μόνο σημείο του κτηρίου που είναι προσβάσιμο από όλους, χωρίς διαπίστευση.

img_5737

Οι περισσότερες προεδρίες στερούνται φαντασίας και δημιουργικότητας, και ως εκ τούτου ο στολισμός τους συνήθως είναι βαρετός, όσο και οι συνεδριάσεις που διενεργούνται στο εν λόγω κτήριο. Οι Τσέχοι, όμως έκαναν την διαφορά. Ανέθεσαν σε ένα συμπατριώτη τους να βρει έναν καλλιτέχνη από κάθε κράτος-μέλος, και όλοι μαζί να αναπαραστήσουν τις 27 χώρες σε ένα συλλογικό έργο. Καθένας θα έφτιαχνε την αναπαράσταση της χώρας του, ενώ η κεντρική ιδέα του έργου θα ήταν τα κλισέ και τα στερεότυπα. Η ονομασία μάλιστα του έργου «entropa», συνδυασμός της Ευρώπης και την Εντροπίας, ήταν μάλλον προφητική.

img_5739

Γιατί ο Τσέχος ήταν ξύπνιος και μάγκας. Αντί να ψάξει να βρει άλλους 26 και να μοιραστεί μαζί τους τα λάφυρα…εεε, την αμοιβή, προτίμησε να φτιάξει όλο το έργο με δυο φίλους του. Για να είναι πειστικό το κόλπο μάλιστα, δημιούργησε ένα φυλλάδιο στο οποίο παρουσιάζονται οι «καλλιτέχνες» που «συμμετέχουν». Μόνο που όλοι έχουν ένα κοινό: δεν υπάρχουν.

img_5740

Ο Τσέχος προκάλεσε όντως αναταραχή, για δύο λόγους. Τόσο επειδή η απάτη αποκαλύφθηκε λίγες μέρες πριν τα επίσημα εγκαίνια της entropa, όσο και γιατί οι αναπαράστασεις των χωρών είναι από τολμηρές ως προσβλητικές. Εδώ, μπορείτε να δείτε τον πλήρη κατάλογο των αναπαράστασεων, μερικές πάντως αξίζει να τονιστούν:

img_5744

  • Βουλγαρία: τούρκικη τουαλέτα (έμμεση (;) αναφορά στην διαρκώς αυξανόμενη τούρκικη μειονότητα, αλλά και στην κακή οικονομική κατάσταση της χώρας)
  • Ιταλία: η squadra azzura αυνανίζεται με μπάλες ποδοσφαίου
  • Βέλγιο: ένα μισογεμάτο κουτί, μισοφαγωμένα σοκολατάκια
  • Ολλανδία: πλημμυρισμένη, με μόνο τους μιναρέδες να εξέχουν («έμμεση» αναφορά στο διαρκώς αυξανόμενο μουσουλμανικό στοιχείο)
  • Σουηδία: δεν φαίνεται! Βρίσκεται μέσα σε μια συσκευασία ΙΚΕΑ!
  • Ελλάδα: στάχτη και μπούρμπερη
  • Κύπρος: σπασμένη στα δύο
  • Γερμανία: σύμπλεγμα αυτοκινητόδρομων που αμυδρά θυμίζει σβάστικα
  • Βρετανία: δεν υπάρχει. Νάδα. («έμμεση» αναφορά στα προβλήματα που οι Άγγλοι θέτουν διαρκώς και στον ευρωσκεπτικισμό τους)
  • Τσεχία: μια μαύρη οθόνη, στην οποία προβάλλονται όλες οι ρεζιλευτικές σε σχέση με την Ευρώπη δηλώσεις που έχει κάνει κατά καιρούς ο Τσέχος πρόεδρος
  • Γαλλία: πάνω της κρέμεται ένα πανώ που γράφει «ΑΠΕΡΓΙΑ!».

img_5741

Το σύμπλεγμα είναι  ευμεγέθες και κρέμεται στην είσοδο που οδηγεί στο κυρίως κτήριο. Προσωπικά, σοκαρίστηκα στην αρχή. Κατόπιν όμως, μου φάνηκε ενδιαφέρον το γεγονός ότι κάποιος βγάζει την γλώσσα σε αυτό το άντρο της σοβαροφάνειας, της υποκρισίας και της καμαρίλας. Κάποιος, αν μη τι άλλο, είναι ειλικρινής και κάνει χαβαλέ. Δεν είχαν βέβαια, την ίδια γνώμη πολλοί από τους ιθύνοντες των κρατών μελών, ανάμεσα στους οποίους, προφανώς, οι Βούλγαροι, που αξίωσαν να αφαιρεθεί το έργο. Αυτό δεν συνέβη μεν, αλλά τα πνεύματα έχουν λίγο ηρεμήσει. Τώρα, αν όλοι αυτοί καταφέρουν να βγάλουν αποτέλεσμα στους επόμενους έξι μήνες, έτσι πλακωμένοι που είναι, μένει να αποδειχθεί.

img_5742

Για την ιστορία, ο Τσέρνι (ο Τσέχος απατεώνας) ζήτησε δημόσια συγγνώμη για την απάτη, την ημέρα των εγκαινίων. Ομοίως έπραξε και ο Τσέχος πρωθυπουργός, ενώπιον των συνεργατών του. Πάντως, οι Τσέχοι πολίτες θα πληρώσουν τελικά.

Για το θέμα έγραψαν ακόμη ο Undantag και η Ρίτσα. Επίσης, εδώ μπορείτε να διαβάσετε τις δηλώσεις των Τσέχων υψηλά ιστάμενων για το θέμα.

img_5736

Εκείνο στο οποίο δεν έγινε καμία αναφορά (την δόξα όλη έκλεψε η entropa και κανείς δεν γύρισε να κοιτάξει από την άλλη πλευρά), είναι πως απέναντι ακριβώς από το σύμπλεγμα αυτό, κρέμεται ένα μεγάλο πανώ, το οποίο εικονίζει τον χάρτη της Ευρώπης, ως είχε προ 1989. Η ήπειρος είναι κομμένη στα δύο κατά μήκος της γραμμής του «παραπετάσματος».  Κι ενώ οι δυτικές χώρες απεικονίζονται πολύχρωμες, οι ανατολικές βρίσκονται πίσω από συρματόπλεγμα και είναι φαιογκρί [τα χρώματα δεν φαίνονται καλά στην φωτογραφία]. Δεν ξέρω πως φάνηκε σε άλλους, προσωπικά εκνευρίστηκα αρκετά με αυτό το πανώ, διότι μου εδώσε την εντύπωση ότι «γλείφουν την ΕΕ», αλλά και πέραν αυτού, ακόμα χείροτερα, ότι ενσωματώνεται μια μιζέρια, μια κακομοιριά και μια μαζοχιστική παρελθοντολαγνεία.

Ίσως επειδή, μπροστά, στο μέλλον, δεν βλέπουν και σπουδαία πράγματα.

_____________________________
Επί του πιεστηρίου: οι αντιδράσεις άρχισαν να αποδίδουν καρπούς -η αναπαράσταση της Βουλγαρίας καλύφθηκε με ένα μαύρο πανί.

Advertisements