img361.pngΑυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της παράστασης Atteintes, μιας δημιουργίας της Cecile Bolland, με πρωταγωνίστριες τις Véronique Dumont, Jessica Gazon και Marie D’Huyvetter. Η υπόθεση είναι πολύ απλή: μια νεαρή κοπέλα, η Océanne, προσλαμβάνεται ως ασκούμενη στην υπηρεσία τηλεφωνικής υποστήριξης προς άτομα με αυτοκτονικές τάσεις και μοιράζεται το γραφείο και την εργασιακή της πραγματικότητα με την Annissa, μια γυναίκα πολύ μεγαλύτερή της και με πληθωρική προσωικότητα.

H Annissa, με τον πρόσχαρο χαρακτήρα της και τις καλές της συμβουλές, κατορθώνει να κερδίσει την απόλυτη εμπιστοσύνη της νεαρής Océanne. Εκτός, όμως από πρόσχαρος συμβουλάτορας, αποδεικνύεται πως έχει και άλλα «χαρίσματα». Κατορθώνει, εν τέλει να δημιουργήσει ενοχές και τύψεις στην Océanne, για ανύπαρκτα ατοπήματα, και να αποκτήσει πλήρη έλεγχο της ζωής και της σκέψης της. Της υποβάλλει να χωρίσει από τον φίλο της, της επιβάλλει το γεγονός ότι έχει συνάψει ερωτική σχέση με τον πατέρα της, την κάνει να πιστέψει πως δεν είναι χαρούμενη γι’αυτό, ενώ θα έπρεπε, της προκαλεί τύψεις για την αυτοκτονία της μητέρας της και την κάνει να πιστέψει ότι είναι ένα αχάριστο πλάσμα, γεμάτο ψυχολογικά προβλήματα.

Η παράσταση θίγει το θέμα της παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο, αλλά και της χειραγώγησης αδύναμων ανθρώπων από ισχυρότερους -και ενίοτε διεστραμμένους- χαρακτήρες, αυτούς που εύστοχα οι Γάλλοι αποκαλούν manipulateurs. Η Annissa στο τέλος οδηγεί την Océanne στην αυτοκτονία, ενώ έχει ήδη προσλάβει μια καινούρια ασκούμενη και όλα δείχνουν ότι σκοπεύει να επαναλάβει τους ίδιους χειρισμούς. Μάλιστα, διαπιστώνουμε στο τέλος ότι τραβάει γραμμές σε έναν πίνακα, μία για κάθε θύμα της.

Το θέμα είναι πολύ ευρύ και πολύ επίκαιρο. Αν μάλιστα το επεκτείνουμε και σε άλλους τομείς της δραστηριότητάς μας, εκτός του εργασιακού, θα συνειδητοποιήσουμε πως η χειραγώγηση είναι ένα φαινόμενο ευρύτατο -όσο και πανάρχαιο. Τι οδηγεί έναν άνθρωπο στο να προσπαθεί να επιβληθεί και να υποβάλει σκέψεις, συναισθήματα και επιθυμίες σε έναν άλλο. Τι τον κάνει να προβάλει το ανάποδο των δικών του αδυναμιών στους άλλους. Βρίσκονται μόνον ανασφάλειες στην ρίζα μιας τέτοιας συμπεριφοράς, ή και κάποιας μορφής διαστροφή;

Από την άλλη πλευρά, μπορούν όλοι οι άνθρωποι να πέσουν θύματα τέτοιων προσώπων; Μήπως, σε κάποια φάση της ζωής μας, όλοι μας μπορούμε να αποτελέσουμε πιθανά θύματά τους; Και πώς είναι δυνατόν να προλάβουμε έναν τέτοιο κίνδυνο;

Όλα αυτά τα ερωτήματα θέτει επί της ουσίας η παράσταση, με φόντο ένα λιτό -και επίτηδες μάλλον όχι προσεγμένο- σκηνικό. Η παράσταση χρησιμοποίησε ένα εύστοχο σκηνοθετικό εύρημα. Οι σκηνές σύντομες και ανάμεσά τους, τα φώτα σβήνουν εντελώς και μέσα στο απόλυτο σκοτάδι, ακούμε αποσπασματικές τηλεφωνικές συνομιλίες των δύο πρωταγωνιστριών με ανθρώπους που καλούν στην γραμμή SOS ή με τα κοντινά τους πρόσωπα, τα οποία αναφέρονται κατά την διάρκεια των σκηνών. Τα αποσπάσματα είναι πάντα ατελή, και χωρίς σαφές νόημα, δίνουν μόνο ορισμένες δευτερεύουσες πληροφορίες, ή προετοιμάζουν για αυτό που πρόκειται να ακολουθήσει. Κατά μία έννοια, η παράσταση ήταν οργανωμένη σε «κλιπάκια», χωρίς όμως αυτό να ενοχλεί -αντιθέτως.

Εκείνο που ενόχλησε, εμένα τουλάχιστον ήταν η όχι ιδιαίτερα επιτυχημένη επιλογή των ηθοποιών, αλλά και το γεγονός ότι, βγαίνοντας από την αίθουσα είχα την αίσθηση πως δέχτηκα μια τρομερή επίθεση. Ήταν πολύ επιθετική η παράσταση, όχι μόνον επειδή το θέμα ήταν τέτοιο, αλλά και επειδή επί τούτου ήταν οργανωμένη έτσι. Σαν γροθιά στο στομάχι, δεν επιτρέπει στον θεατή ούτε ένα λεπτό χαλάρωσης. Αυτό, βέβαια, ίσως να μετρά στα υπέρ της, αφού κάτι τέτοιο είναι πιο δύσκολο να συμβεί στο θέατρο, από ό, τι για παράδειγμα στον κινηματογράφο. Πάντως, το τελικό συναίσθημα είναι αρκετά δυσάρεστο.

 Σε σχέση με τις ηθοποιούς, η Jessica Gazon (Océanne) ήταν αρκετά «αμήχανη» και μάλλον άπειρη, ενώ η Véronique Dumont (Annissa) σαφώς καλύτερη -με δυσκολία όμως μπορώ να διακρίνω αν μου ήταν αντιπαθής λόγω ρόλου ή λόγω του ότι δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις του ρόλου.

Δεν ξέρω αν θα συνέστηνα την παράσταση στους συντοπίτες μου, αλλά μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Advertisements