Τις προάλλες παρακολούθησα ένα σεμινάριο. Συνήθως τα σεμινάρια είναι βαρετοί μονόλογοι, εικογραφημένοι με παρουσιάσεις ppp (powerpoint presentation για τους μη σεμιναριασμένους). Για πρώτη φορά είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω ένα σεμινάριο εντελώς διαφορετικό, διαδραστικό, οργανωμένο για μικρή ομάδα (9 άτομα εν προκειμένω), της οποίας όλα τα μέλη συμμετείχαν και μάλιστα επί ίσοις όροις με την παρουσιάστρια.
Και τελικά, είχα άλλη μια απόδειξη πως η αλληλοδιδακτική μέθοδος είναι η ορθότερη εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό που μας κέρδισε στην παρουσιάστρια ήταν πως από την πρώτη στιγμή κατέστησε σαφή δύο πράγματα: ότι κατέχει μεν το θέμα της και είναι βέβαιη για όσα θα μας έλεγε -αλλά παράλληλα πως δεν γνωρίζει τα πάντα και πως θα ήθελε, στο τέλος του μαθήματος, να έχει μάθει κι εκείνη κάτι από μας.
Το να βρεθείς στην έδρα, δεν σημαίνει πως είσαι παντογνώστης. Βρέθηκες εκεί, επειδή ενδεχομένως γνωρίζεις καλά το θέμα σου, αλλά είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν κάποιες πτυχές του που ακόμα δεν είχες την ευκαιρία να ανακαλύψεις. Και σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν πολλά άλλα θέματα, λιγότερο ή περισσότερο συναφή, στα οποία οι γνώσεις σου παραμένουν ελλιπείς. Είναι λοιπόν έξυπνο, από μέρους σου, να αξιοποιήσεις την ευκαιρία να μάθεις κι εσύ από τους μαθητές σου.
Έχοντας περάσει 18 χρόνια από την εκπαιδευτική διαδικασία είχα την ευκαιρία μόνο δυο φορές να συναντήσω τέτοιους δασκάλους: η πρώτη περίπτωση ήταν ένας υποδειγματικός καθηγητής στο γυμνάσιο. Η δεύτερη ήταν αυτή στην οποία αναφέρομαι εδώ. Εντοπίζω ένα πολύ βασικό πρόβλημα της εκπαίδευσης ακριβώς στην παραδοχή του διδάσκοντος ως απόλυτης αυθεντίας. Έχω μάλιστα βρεθεί αντιμέτωπη με περιπτώσεις διδασκόντων, εμφανώς άσχετων με ορισμένα θέματα, οι οποίοι όμως επ’ουδενί τω λόγω δεν θα παραδέχονταν όχι λάθος, μα ούτε καν έλλειψη. Προφανώς είναι θέμα αρχής, κύρους και εγωισμού. Υπάρχει όμως και μια παράμετρος, σύμφυτη με την μορφή και τους στόχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην κοινωνία μας. Ο σαφής καθορισμός ρόλων (ειδήμoνος/μαθητή, ανώτερου/κατώτερου, προϊσταμένου/υφισταμένου), οι οποίοι εξυπηρετούν ακριβώς την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας, μέσω μιας απαράβατης αρχής: της πειθαρχίας και την υποτέλειας. Καθώς παίρνεις θέση σε ένα θρανίο, αποδέχεσαι de facto ότι είσαι κατώτερος από εκείνον που κάθεται στην έδρα. Άρα, αποδέχεσαι πως θα υπακούσεις σε αυτόν και θα αποδεχτείς όσα αυτός διδάξει ως σωστά. Έτσι, μαθαίνεις εκτός από το περιεχόμενο της παράδοσης και τον μετέπειτα κοινωνικό σου ρόλο: όσο δεν κατέχεις θέση εξουσίας, οφείλεις να είσαι πειθήνιος προς εκείνους που κατέχουν τέτοιες θέσεις. Αλλιώς είσαι απροσάρμοστος και τίθεσαι εκτός συνόλου.
Στην βάση της, η θεωρία πάσχει: αν, όταν ήσασταν στο σχολείο, δοκιμάζατε να θέσετε στον φιλόλογό σας ένα ερώτημα σε σχέση με τις διαφορικές εξισώσεις, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα παίρνατε καμία πειστική απάντηση. Αυτομάτως, θα ερχόταν στο φως το προφανές: κανείς δεν είναι αυθεντία, κανείς δεν γνωρίζει τα πάντα και κανείς -κατ’επέκτασιν- δεν κατέχει την απόλυτη αλήθεια. Θα μου πείτε, ο φιλόλογος ήταν εκεί για να διδάξει αρχαία, όχι άλγεβρα: σωστό. Το ακραίο αυτό παράδειγμα, απλώς καταδεικνύει το προφανές: κανείς δεν κατέχει το σύνολο της γνώσης. Άρα, όλοι μας έχουμε να μάθουμε κάτι από όλους τους άλλους.
Αν όμως αυτή η πραγματικότητα τεθεί στο κέντρο της λογικής της κοινωνικής οργάνωσης, αυτομάτως καταρρέει ένα από τα θεμέλιά της: η αλυσίδα της πειθαρχίας. Φανταστείτε ένα σχολείο, ας πούμε ένα δημοτικό, όπου οι δάσκαλοι διδάσκουν μεν στα παιδιά γραφή και ανάγνωση, αλλά παράλληλα είναι ανοιχτοί στο να μάθουν από αυτά πώς παίζουν, πώς ζωγραφίζουν ή πώς σκέφτονται. Ακόμα καλύτερα: φανταστείτε μια πανεπιστημιακή αίθουσα, στην οποία ο ρόλος του καθηγητή εναλλάσσεται μεταξύ των φοιτητών και όπου η έδρα δεν βρίσκεται σε ψηλό βάθρο στο κέντρο.
Πρόκειται για μια οπτικοποίηση της ισότητας. Η οποία αποτελεί ένα σαφές έλλειμμα για την κοινωνία μας.













55 comments
Comments feed for this article
Πέμπτη Ιούνιος 26, 2008 στο 7:30 μ.μ
ΠΙΚΟΣ ΑΠΙΚΟΣ
Εμείς εντώ στο ελλάντα ακόμη λεμέ:
“με όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις”
Πέμπτη Ιούνιος 26, 2008 στο 9:56 μ.μ
μούργος
εχοντας συμμετασχει πολλες φορεις σε σεμιναρια, αλλοτε ως εκπαιδευομενος και αλλοτε ως εκπαιδευτης, εχω να πω οτι ΠΑΝΤΑ πισω απο την αυθεντια της εδρας κρυβεται ΜΟΝΟ η ανασφαλεια και η οι ατελειες ενος προβληματικου εκπαιδευτη.
Παντα μαθαινει ΚΑΙ ο εκαπιδευτης απο τη διαδικασια.
ασε που ετσι γινεται και το μαθημα πολυ πιο ενδιαφερον για ολους!
Πέμπτη Ιούνιος 26, 2008 στο 10:47 μ.μ
faros
Έδρα , έδρανο , άμβωνας, στασίδι … καθηγητής, μαθητής, … εξουσία, λαός !!!
Ολόκληρη Φιλοσοφική Σχολή … σε μερικές χώρες (μάλλον σε μία) , βγάζει κυβερνήτες !!!
Κάνεις , κροτ, μια κοινωνικο-μαθησιακή ανάλυση τέλεια!
Σκέψου (μαζί με όλα τα σωστά που λες), ο γενικός μπούσουλας, να είναι και υπέρ των εργαζομένων και όχι των αφεντικών, που είναι σήμερα …
Τώρα, οι … σχετικές ερωτήσεις:

1. 9 άτομα … στοά είστε ;;;;;;
2. 18 χρόνια σπουδές … μέχρι τα 13 σε … γυάλα ήσουνα ;;;;;
3. Το θέμα του σεμιναρίου ;;;
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 7:17 π.μ.
Darthiir the Abban
Δεδομένο ότι έμαθαν και αυτοί, αλλά τί δίδαξες εσύ στους 2 αυτούς εκπαιδευτικούς;
Η έννοια “αυθεντία” δεν είναι συνώνυμη του φωτεινού παντογνώστη, αλλά μάλλον του ανθρώπου που έχει εντρυφήσει σε κάποιους τομείς, και προφανώς σε αυτούς δεν μπορείς να του παραβγείς.
Και η αναγνώριση της αυθεντίας ουδεμία σχέση έχει με την πειθαρχεία.
Απλά πρώτα μαθαίνεις και μετά (και μόνο μετά) μπορείς να ξεπεράσεις.
Αλλιώς θα ξανανακαλύπτεις τον τροχό αφήνοντας άλλους να προχωρούν και να σε εξουσιάζουν μέσω των γνώσεών τους (μις και το πας τόσο μακριά)
Φυσικά και ο καθηγητής δεν είναι θεός. Και φυσικά και δεν ξέρει τα πάντα. Και καθημερινά μαθαίνει κάτι παραπάνω. Παραμένει αυθεντία όμως στον τομέα του, σε αντίθεση με τους μαθητές του.
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 9:28 π.μ.
Armos
Καλημέρα!
Καταρχήν καλώς σε βρίσκω. Εκ των προτέρων ζητώ συγνώμη που δεν
δεν θα σχολιάσω το ποστ σου. Είμαι νέος στη blogosfera, και θέλω να σου κάνω γνωστό με αυτό το κόμεντς-μήνυμα την παρουσία μου. Έφτιαξα ένα blog που θα ασχοληθεί κυρίως με το βιβλίο και με τους συγγραφείς. Ελπίζω να συμπληρώσει έστω έναν πολύ μικρό κενό στο χώρο αυτό. Καλημέρα και πάλι και καλό σαββατοκύριακο!
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 10:09 π.μ.
Lardigos
Συζητώντας κάποτε με φίλη παιδαγωγό σχετικά, την ρώτησα αν μπορεί να εντοπίσει τι (και εάν) οι μικροί μαθητές της -τα “σουσάμια της”, όπως τα αποκαλούσε- μπορούσαν να τη διδάξουν. Μου απάντησε πως το πρώτο που την έμαθαν ήταν να εντοπίσει με ποιο τρόπο η ίδια, όπως κι όλοι μας, εγκατάλειψε ένα ολόκληρο σύμπαν με διαφορετικούς κώδικες επικοινωνίας, με άλλες προτεραιότητας, με αμεσότητα στη διατύπωση της ανάγκης και της πλήρωσής της, για να μπει σταδιακά κι ανεπαίσθητα σε ένα άλλο σύμπαν που, πέρα από όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του, μας κάνει να κρυβόμαστε πρώτα και κύρια από εμάς τους ίδιους και την “αλήθεια” μας. Και το πιο σημαντικό, να ξεχνούμε ότι έγινε κάποτε αυτή η μετάβαση από τον ένα κόσμο στον άλλον και να θεωρούμε εφεξής τον δεύτερο ως τον μόνο που υπήρξε ποτέ…
Με τέτοια εδραία και παγιωμένη ψευδαίσθηση στον κόσμο των ενηλίκων πώς να μην προκύψουν όλες αυτές οι μονόδρομα επικοινωνιακά αυθεντίες;
Υ.Γ1. Τις κοινωνίες που προηγήθηκαν της νεωτερικότητας, κοινωνίες όπου τα πάντα καθορίζονταν από τις κατά τόπου μυθολογίες και θρησκείες, τις αποκάλεσαν συλλήβδην “εποχή των μεγάλων αφηγήσεων” . Γοητευτικός χαρακτηρισμός. Εμπεριέχει και την αφήγηση ως παραμύθι, όπου κανείς δεν διανοείται να αμφισβητήσει ούτε το μύθο ούτε φυσικά τον παραμυθά. Εκεί ο αφηγητής κατέχει αποκλειστικά την “αλήθεια”, αποτελεί αυθεντία.
Υ.Γ2. Και μια κι ο λόγος περί αυθεντίας, μου ήρθε στο νου “Ο Αυθέντης του Μωρέως”, το ιστορικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή (1850). Μερικές φορές, τι πιο εξουσιαστικό από μια αυθεντία;….
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 12:02 μ.μ
ασημίνα
Εγώ προσωπικά έχω γίνει 800 φορές ρεζίλι στους μαθητές μου (τι όνειδος, θεέ μου…
γιατί όχι μόνο δεν είμαι αυθεντία, αλλά όταν μου λένε κάτι που δεν ξέρω απαντώ “πλάκα κάνεις!” ή “σοβαράαααα;;;”. Τώρα πια όταν θέλουν να με κάνουν να πιστέψω κάτι για την χώρα τους ή την καθημερινότητά τους, βάζουν στο τέλος και το απαραίτητο “….σοβαρά!”.
Γουφ από την αγάπη σου…
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 1:10 μ.μ
Lardigos 2
Αντί του “…αυτές οι μονόδρομα επικοινωνιακά αυθεντίες;” στο σχόλιο μου, διάβασε “αυτές οι μονόδρομες επικοινωνιακά αυθεντίες;”
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 1:54 μ.μ
faros
Καλημέρα και … σκασίλα μας, καλά και να … πάθουν !
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 1:59 μ.μ
White Filly
ενδιαφέρουσα άποψη αν και νομίζω ότι η φίλη του Lardigou τα είπε υπέροχα…
πιστεύω πάντως ότι το θέμα της υποταγής ξεκινάει από την οικογένεια και οχι το σχολείο.
Ενα επίπεδο πειθαρχίας οπωσδήποτε χρειάζεται αλλά προκειμένου να μάθει το παιδί πως οφείλει να ακούει, να μαθαίνει, να κρίνει και να συζητάει, να μάθει ότι και αυτό αξίζει και μπορεί να προσφέρει γνώση στους γύρω του, καλό θα ήταν να το έχει μάθει από τους γονείς του…
όσο για τους καθηγητές, πάντα θα υπάρχουν και οι ανασφαλείς που θα έχουν θεοποιήσει το κύρος και τον εγωισμό τους, που δεν θα δέχονται καμία συζήτηση ή αμφισβήτηση αλλά…παντού τα πάντα…
Φιλάκια!
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 3:41 μ.μ
Ασμοδαίος
Νομίζω ότι σε ορισμένες τουλάχιστον φάσεις της εκπαίδευσης είναι απαραίτητη η αναγνώριση της ανισότητας ανάμεσα σε εκπαιδευτή και εκπαιδευτόμενο.
Συγγνώμη, Κροτ, οι φιλόλογοι των ελληνικών σχολείων δεν απαντούσαν σε ερωτήσεις για τα αρχαία, σιγά μην έχουν ακούσει ποτέ για διαφορικές εξισώσεις ή δεν ξέρω και γω τι.
ΥΓ: C’ est ειδήμονος, non?
Παρασκευή Ιούνιος 27, 2008 στο 6:07 μ.μ
Кроткая
Πίκε, και τα αποτέλέσματα είναι γνωστά.
Μούργε, με εκνευρίζει να παραδέχομαι ότι έχεις δίκιο.
Φάρε, 1. γιατί στοά;
2. τι εννοείς;
3. σε θέμα σχετικό με την δουλειά μου.
σπασίμπα!
Καμ, σε περίμενα και μάλιστα σε περίμενα πρώτο σχόλιο και πιο επιθετικό! Με απογοητεύεις!
Σε σχέση με τον όρο αυθεντία, ενδεχομένως με την πλατωνική έννοια, να έχεις δίκιο. Αλλά χρειάζεται να βλέπουμε και πώς γίνεται αντιληπτός ο όρος στην εποχή μας. Για την ακρίβεια, αυτό είναι πιο χρήσιμο.
Και κατά τα άλλα διαφωνώ.
Άρμος, κι εγώ έχω υπάρξει καινούρια στην μπλογκόσφαιρα, πριν από 2 χρόνια και κάτι. Όμως, αυτό δεν μου έδωσε άλλοθι να γίνομαι αγενής. Θεωρώ αγένεια να αφήνεις σχόλιο για να διαφημιστείς, έστω κι αν ζητάς παράλληλα συγγνώμη που δεν σχολιάζεις το ποστ. Και γιατί δεν το σχολιάζεις; Δεν προλαβαινες, επειδή ήσουν πολύ απασχολημένος με το να αφήνεις copy paste μηνύματα/διαφημίσεις σε όσο πιο πολλά μπλογκς γίνεται; Λυπάμαι, αλλά σχόλια σαν το δικό σου διαγράφονται σε αυτό το μπλογκ.
Κι επειδή αρχίζετε να γίνεστε κια πολλοί εσείς οι καινούριοι αγενείς, λέω να ανεβάσω και σχετικό ποστ.
Lardigos, θέλω να σας ξανασυγχαρώ για ένα ακόμα ωραίο και ενδιαφέρον σχόλιο.
Δεν έχω να προσθέσω τίποτα, το σχόλιό σας είναι ένα πολύ καλό συμπλήρωμα στο ποστ.
Επιτρέψτε μου να απευθύνω στο ΥΓ2, σαν απάντηση στο σχόλιο του Καμηλιέρη.
Ασημίνα, εσύ είσαι πρότυπο δασκάλας και το ξέρω, επειδή γνώρισα τους μαθητές σου!
Lardigos 2, οκ, αν και σε μένα ήταν κατανοητό.
Φάρε, ποιοι;
Φοραδίτσα, συμφωνώ σε όλα εκτός από την πειθαρχία. Άλλο πράγμα η πειθαρχία και εντελώς άλλο ο (αμοιβαίος) σεβασμός. Αυτός ναι, χρειάζεται. Η πειθαρχία όχι, εκτός κι αν μιλάμε για στρατό.
Ασμοδαίε, νομίζω πως το ξέρετε εκ των προτέρων ότι διαφωνούμε!
Και, θα ήθελα να σημειώσω ότι είχα την τύχη να έχω δύο πολλο